Infraestructures

Últims retocs a la MAT, que s'engegarà d'aquí a un mes

REE calcula que la línia entre Bescanó i Santa Llogaia entrarà en servei entre el 10 i el 15 d'agost

De moment només servirà per alimentar el TAV, ja que Endesa no ha ni iniciat la subestació

Les obres del tram hauran durat tan sols poc més de 10 mesos i mig

Recta final per a l'entrada en servei de la línia de molt alta tensió (MAT) entre Bescanó i Santa Llogaia d'Àlguema. Fonts de Red Eléctrica han explicat que l'obra important està ja acabada i que només falta passar alguns cables i fer-hi alguns retocs, i que la línia que transportarà 400 kV entrarà en servei d'aquí a un mes aproximadament, entre el 10 i el 15 d'agost.

Segons REE, les 115 torres del tram Bescanó-Santa Llogaia ja estan totalment fetes i el cablejat està gairebé acabat. Queden pendents només alguns cables en llocs puntuals i la instal·lació d'alguns elements complementaris. Es preveu que al llarg del juliol quedi tot enllestit i s'iniciï un breu període de proves perquè hi pugui passar corrent de manera definitiva durant la primera quinzena d'agost. Concretament, la data actual prevista de posada en servei de REE és el 10 d'agost –just d'avui en un mes– però podria moure's alguns dies depenent de com es desenvolupin aquests últims retocs. En tot cas, la companyia elèctrica estatal afirma que segur que abans del 15 d'agost la línia estarà ja en marxa.

Menys d'un any d'obres

Hauran estat tan sols poc més de 10 mesos i mig d'obres, ja que les torres es van començar a enlairar a finals del setembre passat. Aquesta rapidesa ha estat possible, segons es destaca des de la companyia, gràcies “al consens al territori” perquè abans de començar ja tenien signats acords amb un 95% dels propietaris i amb tots els ajuntaments. La construcció del tram no ha tingut els entrebancs amb les expropiacions com en el primer tram de la MAT, entre Sentmenat i Bescanó, on les obres de la polèmica línia es van allargar dos anys i mig: les torres es van iniciar el maig del 2008 i es van acabar el desembre del 2010. A més, REE ha treballat amb diversos equips d'operaris alhora per avançar ràpidament. El pressupost ha estat de 45 milions d'euros.

Tot i no haver-hi l'oposició al territori del primer tram –possiblement degut justament a l'experiència que no es va aconseguir gaire res–, els últims mesos ha ressorgit un moviment antilínia que ha protagonitzat protestes molt mediàtiques lligades al pas de la infraestructura per Fellines. Així, al gener un activista es va lligar dins d'un cotxe enterrat al lloc on havien d'aixecar una torre; al març dues veïnes es van encadenar a un bidó i van tallar el trànsit al centre de Girona coincidint amb les últimes expropiacions, i fa un mes quatre activistes es van enfilar durant 9 hores en una torre.

Endarreriment d'Endesa

El tram Bescanó-Santa Llogaia és el segon de la MAT i ha de permetre connectar el primer tram, el de Sentmenat-Bescanó, ja en funcionament des de fa tres anys, amb el tram de la interconnexió amb França, el de Santa Llogaia-Baixàs, en què la línia passa soterrada, i que s'acabarà els pròxims mesos. Concretament, es calcula que cap al novembre s'enllestiran les obres i que el corrent provinent del tram aeri es començarà a passar a la subestació convertidora per fer les primeres proves del tram soterrat, que entrarà en servei, en principi, el maig del 2015.

De moment, però, l'engegada de la MAT fins a la zona de les subestacions de Santa Llogaia només servirà perquè la subestació aèria de REE doni corrent a la subestació d'Adif construïda des de fa dos anys per alimentar el TAV. A banda de la de Gas Natural per als parcs eòlics, ajornada sense data, la d'Endesa, que ha de servir per millorar el subministrament a la zona de l'Alt Empordà, va endarrerida i ni tan sols s'ha començat a construir.

Endesa va explicar al febrer que treballava amb la previsió de tenir-la en marxa a mitjan 2015 perquè els tràmits per poder-la començar estaven “molt avançats”. Al març, el Departament d'Empresa i Ocupació de la Generalitat va aprovar l'autorització administrativa i el projecte d'execució, però el contratemps va venir dels tràmits urbanístics. La Comissió Territorial d'Urbanisme de Girona no va donar el vistiplau, en la reunió del març, al pla especial que inclou tant la subestació com les línies de 132 kV relacionades, ja que va estimar una al·legació al traçat d'una de les línies de 132 kV. Això ha fet que tot el projecte hagi hagut de tornar a una nova fase d'exposició pública i tingui pendent tornar a passar per la comissió. Tot i que s'estimava que seria només un altre endarreriment de poc més d'un mes, de moment no s'ha tractat ni en les reunions del maig ni del juny. La pròxima és el 22 de juliol.

44,2
quilòmetres
fa el tram que passa per 13 municipis de les comarques del Gironès, el Pla de l'Estany i l'Alt Empordà.
115
torres
, d'entre 35 i 55 metres d'altura i que poden arribar a superar les 100 tones de pes, conformen aquest tram.

Queda pendent el ramal de la Selva

Amb l'engegada del tram Bescanó-Santa Llogaia ja estarà en funcionament tota la línia principal aèria de la polèmica MAT i la previsió és que d'aquí a uns deu mesos es posi en marxa també el tram soterrat, de manera que la interconnexió entre els estats espanyol i francès –el principal objectiu de la línia– estarà completada. Quedarà pendent només el polèmic ramal de la Selva, que no afecta la línia principal de la MAT.

El ramal de la Selva ha d'unir la torre 134 del tram Sentmenat-Bescanó amb una subestació d'Adif construïda des de fa més de dos anys a Riudarenes per alimentar el TAV. El traçat del ramal que afecta Santa Coloma i Riudarenes ha aixecat molta oposició –6.000 vots en contra en una consulta popular– i el Parlament ha aprovat que s'estudiï si realment cal i alternatives (menys potència, soterrament..). REE es mostra disposada a seure amb la Generalitat, però ja ha deixat clar que considera que el ramal a 400 kV és imprescindible per al TAV i que les altres opcions no són viables.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.