Tossuderia per desencallar la variant d'Olot, a Madrid
L'alcalde lamenta que Foment no tingui el tram que li pertoca construir com una prioritat
Diu que el govern espanyol vol desdoblar l'actual traçat del vial nord fins al barri de l'Hostal del Sol
L'equip de govern d'Olot haurà de ser tossut a Madrid per desbloquejar el tram de la variant nord que ha de fer el govern espanyol. De fet, haurà d'insistir simplement per aconseguir que aquest tram, que amb el de la Generalitat ha d'unir l'eix pirinenc amb el de la C-63 –que farà de connexió amb l'eix del túnel de Bracons–, a les Preses, passi a ser la prioritat del Ministeri de Foment per sobre de les variants de Ripoll i Sant Joan de les Abadesses.
Sembla clar que el govern espanyol ha aparcat definitivament, perquè la considera cara, l'opció de construir un túnel cap a la Vall de Bianya, on part d'aquest i dels accessos serien la seva part de variant, per enllaçar amb el sistema de túnels del Capsacosta. L'alcalde d'Olot, Josep Maria Corominas, ha informat que Foment manté que l'opció del túnel és molt cara, i més si es té en compte que hauria de tenir l'estructura de biaix. “Nosaltres, però, no podem renunciar a la variant esperant el túnel. És una equivocació que ja es va cometre amb el vial Sant Jordi”, ha indicat. Segons ell, no volen optar per una solució provisional com era aleshores el vial Sant Jordi. Si ho fessin, es podria consolidar com una variant per anys i, a més, afectant una zona tan sensible com la rodalia del nou hospital comarcal de la Garrotxa.
Foment, doncs, ofereix un desdoblament del traçat actual, entre el final de l'autovia A-26, a la rotonda de la Canya, i l'Hostal del Sol. “Tot són hipòtesis”, però, ha lamentat l'alcalde d'Olot, que ha assegurat que es farà pesat a Madrid per treure'n l'aigua clara. Per anar-hi, espera tenir els informes tècnics sobre els impactes ambientals a la zona afectada per la variant que està elaborant el Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa.
Josep Maria Corominas ha reactualitzat l'estat de tramitació de la variant nord d'Olot en l'últim ple, en què el portaveu d'ERC, Pere Gómez, a l'oposició, ha reclamat que es recuperi el traçat de fa quatre anys, que tenia el consens de tothom.
ERC vol que la Generalitat faci el seu tram de variant –amb un sol túnel sota Sant Valentí de la Pinya– entre Codella (les Preses) i la rotonda que hi ha prevista al pla de Sant Andreu (Olot). A partir d'aquesta rotonda, només caldria construir l'accés a la ciutat, allargar l'avinguda dels Països Catalans i construir un accés paral·lel –serà una autovia– pels terrenys que hi ha entre el mas de Xexàs i la ronda del Pla de Dalt. A través de la diputada, Teresa Jordà, ERC reclamarà a Madrid que es recuperi el traçat que inclou un túnel de connexió de la variant amb la Vall de Bianya (eix pirinenc), la qual cosa evitaria trinxar més el territori i el barri de l'Hostal del Sol, que podria quedar aïllat per un viaducte.
LA FRASE
Desdoblar la ronda del Pla de Dalt
L'Ajuntament d'Olot estudia desenvolupar subsidiàriament el desdoblament de l'avinguda dels Països Catalans, que fa de ronda d'accés al Pla de Dalt des del polígon industrial i la carretera de Sant Joan de les Abadesses. Cal tenir en compte que és l'accés més directe al nou hospital comarcal de la Garrotxa, hi ha l'estadi municipal de futbol i el parc dels bombers de la Generalitat, i és una zona de creixement d'activitats econòmiques. Aquesta avinguda desdoblada pot ser clau també si entra abans en funcionament el tram de la variant nord d'Olot de la Generalitat, entre Codella i el pla de Sant Andreu. L'alcalde ha explicat que estudien assumir el cost del desdoblament i imputar als propietaris la quantitat que els pertoca quan es desenvolupi la urbanització dels terrenys que articula. Executar les obres de desdoblament de l'avinguda dels Països Catalans costaria un milió d'euros.