CiU critica que l'Estat es desentén de desdoblar l'N-II
El diputat Jordi Xuclà recalca que hi ha 55 quilometres de l'N-II a la demarcació pendents de desdoblament
Lamenta que Girona i Figueres encara no estiguin connectades per una autovia
Una setmana després que la ministra Pastor inaugurés 7 quilòmetres d'N-II desdoblada (entre Caldes i Sils), el diputat gironí de CiU al Congrés, Jordi Xuclà, rebaixa el triomfalisme de la ministra i li recorda que l'Estat encara té pendent desdoblar 55 quilòmetres de l'N-II a la demarcació: “M'alegro que Foment hagi desdoblat
7 quilòmetres en set anys, però encara estem molt lluny del compte: falta desdoblar 42 quilòmetres al tram nord (entre Vilademuls i la frontera) i al sud queden 13 quilòmetres (entre Sils i Tordera).” El diputat va fer aquestes declaracions ahir, a peu de carretera, entre Pontós i Garrigàs, en un punt que va qualificar com “la zona zero del no-desdoblament de l'N-II” al qual l'Estat sotmet les comarques de Girona.
Segons Xuclà, l'únic anunci de la ministra de Foment pel 2015 és una previsió de desdoblar un tram de 2,7 quilòmetres entre Sils i Maçanet i un altre tram entre Medinyà i Orriols. Amb aquestes xifres a la mà, Xuclà calcula que en els tres anys d'aquesta legislatura només s'haurà desdoblat un 11% del tram gironí pendent de millora.
“En aquests tres anys només han anat acabant obres iniciades en la legislatura anterior i no hi ha res de nou”, va recalcar el diputat, tot recordant que per a aquest 2015 els pressupostos del govern espanyol preveuen per a les comarques de Girona la inversió més baixa de tot l'Estat: 71 euros per habitant. “En el moment que ens retreuen de voler plantejar una DUI, l'única decisió unilateral que sí que constatem és la retirada de l'Estat de les comarques gironines”, va dir Xuclà. Pel diputat, aquesta renúncia de l'Estat arracona i perjudica parts importants de la població gironina, tant a la Selva marítima com a la Garrotxa (on també queda encallada l'autovia entre Figueres i Besalú).
La incògnita de TP Ferro
Al marge de les mancances de l'N-II, el diputat de CiU també va alertar de les possibles repercussions que el “contracte blindat” entre l'Estat i l'empresa constructora del túnel del TAV al Pertús, TP Ferro, podria tenir per a les finances públiques.
Segons Xuclà aquest contracte (firmat el 2009) blindava la inversió de TP Ferro garantint que es pagarien compensacions a l'empresa si no es compleixen les previsions de trànsit. Tenint en compte que les previsions eren d'uns seixanta trens diaris i que actualment només en passen entre 10 i 12, la compensació exigida pot ser insostenible. TP Ferro ja hauria rebut uns dos-cents milions de compensació i aquesta quantitat es podria incrementar. Pel diputat, tot plegat és la demostració d'un “fiasco preocupant”, que podria portar a haver de rescindir el contracte amb TP Ferro com a mal menor.