Infraestructures

L'N-II, el repte de cada any

A més del tram Sils-Maçanet, aquest mes ha de començar el Vilademuls-Orriols i els nous enllaços de Pontós, Garrigàs i Tordera, tots amb terminis molt amplis

Un any més el principal repte en infraestructures de la demarcació seran les obres de desdoblament de l'N-II. Un cop enllestits els treballs de la nova autovia A-2 al tram Caldes-Sils, després de més de 7 anys de penúries, ara és el torn del tram contigu, Sils-Maçanet, del qual la ministra Pastor va posar la primera pedra el 22 de desembre. El repte serà veure a quin ritme avancen les obres, ja que en l'anunci de licitació es fixava un termini d'entrega de 40 mesos. Tres anys i quatre mesos per 2,7 km. Les obres s'han adjudicat a la constructora gironina Rubau.

Pastor va anunciar també el 22 de desembre que aquest gener s'iniciarien les obres dels altres tres projectes de l'N-II que van treure's a licitació ara fa un any, tot i que de moment encara no ha sortit cap adjudicació al BOE. Caldrà veure si es publiquen els propers dies i és cert que comencen aquest gener, i sobretot, de nou, el ritme a què avancen els treballs ja que també compten amb terminis d'execució molt amplis.

Dels projectes que s'han d'iniciar destaca el desdoblament Orriols-Vilademuls –anomenat oficialment Orriols-Medinyà pel traçat inicial ara modificat–, el primer tram del nord després de la circumval·lació de Girona per l'AP-7 i que serà el primer que es faci en duplicació de calçada –fórmula que s'usarà a tot el nord enlloc de fer una autovia–. El tram té 3,3 km, però cal tenir en compte que inclou la part de la nova entrada a l'AP-7 ja feta per Abertis. El seu termini d'execució és de 32 mesos; és a dir de 2 anys i 8 mesos.

Les altres obres que la ministra ha dit que s'iniciaran aquest mes són els nous enllaços de Pontós i Garrigàs –molt reivindicats al territori– i els de Tordera –fins on el PP ha decidit no desdoblar–. Tots tenen un termini d'entrega de 22 mesos.

Esperant la redacció

En la resta de trams –els de duplicació de calçada del nord i la millora que es farà entre Maçanet i Tordera enlloc de desdoblar– s'està redactant el projecte des de fa més d'un any. La ministra, que havia promès a tenir-ho llest al 2014, va dir al desembre que no depèn d'ella i que els trams s'aniran traient a licitació a mesura que s'acabin de redactar i que esperava que això fos en aquest primer semestre del 2015. Més endarrerides van les variants –que sí seran autovia– i també el gran enllaç que es va decidir fer a Vidreres, un cop es va optar per no desdoblar més cap al sud.

D'altra banda, cal apuntar com un altre dels temes del 2015 la demanda dels transportistes de poder tornar a circular al sud de l'N-II, ara que ja s'ha obert el tram Caldes-Sils i sense haver d'esperar que estigui el Sils-Maçanet.

Aeroport

Ryanair preveu retallar més i es podria baixar dels 2 milions

El 2014 ha estat el pitjor any de l'aeroport Girona-Costa Brava de l'última dècada –des que Ryanair va establir-hi base el 2004– i la previsió és que el 2015 sigui encara pitjor. Després de la forta retallada de vols que Ryanair va practicar l'any passat, les previsions de la companyia irlandesa són tornar a reduir rutes a Girona aquest 2015. L'aerolínia de baix cost ja ha iniciat l'any operant molts menys vols que fa un any –la programació d'aquest hivern és de només 14 rutes, un 25% que les 19 ofertes l'hivern 2013-14– i la seva previsió actual per a la temporada d'estiu –d'abril a octubre– és oferir només 38 rutes, un 22% menys que les 49 de l'any passat i un 58% menys que les 65 del 2013. Entre les onze destinacions que es perdran hi ha Milà, Colònia i Eivissa. A més, no totes 38 rutes s'operaran tota la temporada d'estiu: n'hi haurà cinc que només s'oferiran un o dos mesos.

L'aeroport de Girona, que havia arribat a superar els 5,5 milions de passatgers el 2008, ha davallat fins menys de 2,2 milions aquest 2014 (en els propers dies es faran públiques les dades finals) i amb les noves retallades previstes de Ryanair tot apunta que si no es fa res al 2015 es caurà per sota dels 2 milions.

Energia

L'any en què s'engegarà definitivament tota la MAT

El 2015 serà l'any en què quedarà engegada definitivament tota la línia de molt alta tensió (MAT) amb la posada en marxa del tram transfronterer soterrat entre Santa Llogaia d'Àlguema i Baixàs, prevista per al maig. Culminarà així un dels projectes més polèmics de les últimes dècades a les comarques gironines, que va iniciar-se amb una oposició molt extensa al territori i ha acabat amb més aviat resignació.

Queda pendent però el ramal de la Selva, actualment en stand by per l'oposició del territori. REE ha acceptat seure amb la Generalitat a parlar-ne –així es va demanar des del Parlament– però ja ha avisat que no veu cap més opció que fer el ramal.

També queda pendent pel 2015 la construcció de la subestació d'Endesa a Santa Llogaia, que ha de servir per aprofitar l'energia de la MAT per alimentar les línies de l'Alt Empordà.

I un cop posada en marxa aquesta tardor tota la línia aèria de Bescanó a Santa Llogaia també queda pendent el desmuntatge de les torres de les línies de 132 i 220 kw que hi discorren paral·leles i que s'han de compactar a les noves torres. Tant REE com Endesa van iniciar els tràmits fa poc per poder-ho fer.

Altres carreteres

Desert de l'Estat i quatre obres de la Generalitat

Pel que fa a la resta de carreteres gironines a banda de l'N-II, l'Estat només preveu en els pressupostos del 2015 invertir 755.000 euros en fer una de les dues rotondes a què s'havia compromès a l'avinguda Salvador Dalí de Figueres. Res més. Només partides de 5.000 euros de manteniment per obres que té aparcades, com ara el desdoblament de l'A-26 entre Figueres-Besalú i la variant de Ribes de Freser.

Pel que fa a als pressupostos catalans –que no se sap si s'aprovaran–, preveuen partides per a quatre vies gironines: la reforma de l'antiga C-65 a Llagostera, que ha de començar aquest mes; la millora de la GI-555 de Sils a Massanes, en què els treballs acaben de començar; l'inici del desdoblament de la C-260 a Vilatenim, previst per al segon semestre de l'any, i una rotonda a la C-25 a Riudellots, en què les obres estan fixades pel segon trimestre. D'altra banda, el govern té previst implementar (al segon semestre) dues línies més de bus expres a la demarcació: Blanes-Lloret i Girona-Palamós.

Tren

Millores a tres estacions i problemes amb TP Ferro

El Ministeri de Foment té previst fer obres de millora en tres estacions. La principal és a l'estació de Caldes, on Rubau ha de començar entre aquest mes i el que ve els treballs per a construir-hi un pas inferior –amb ascensor a cada banda– i també per ampliar i elevar les andanes. S'hi destinaran 3,1 milions i el període d'execució màxim és de 13 mesos. Per a l'estació de Flaçà s'han tret a licitació –però encara no s'han adjudicat– obres per millorar l'accessibilitat a les instal·lacions i als trens per valor de 1,2 milions. També estan previstes diverses actuacions a Figueres –per valor de 1,1 milions–, entre les quals destaca la instal·lació d'ascensors en el pas inferior.

D'altra banda, cal veure com evoluciona al 2015 el conflicte obert entre TP Ferro i el ministeri de Foment. L'adjudicatària del tram transfronterer del TAV, que ja va rebre milionàries indemnitzacions perquè es va endarrerir la inauguració de la línia, ha demanat ara també compensacions a l'Estat perquè hi passen menys trens dels previstos.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.