Infraestructures

Via lliure a les obres de l'accés ferroviari a la T1 del Prat

El govern espanyol anuncia que els treballs començaran “en les pròximes setmanes”, després que el febrer passat va dir que s'iniciarien a l'abril

És una de les grans infraestructures que té pendents a Catalunya

La vicepresidenta del govern espanyol, Soraya Sáenz de Santamaría, va anunciar ahir que les obres del nou accés de rodalies a la T1 de l'aeroport del Prat, una de les grans infraestructures que l'Estat té pendents a Catalunya, començaran “en les pròximes setmanes”. Segons va informar l'ACN, el consell de ministres va donar el vistiplau a l'inici dels treballs després que el Ministeri d'Hisenda ha autoritzat l'assignació de 220 milions d'euros (més IVA) que té pressupostada la infraestructura. L'anunci del govern espanyol arriba després que el Ministeri de Foment informés, el febrer passat, que les obres començarien a l'abril .

Les obres implicaran la construcció de, com a mínim, “dos túnels complexos i costosos” per connectar l'estació de rodalies del Prat amb les terminals de l'aeroport, segons Santamaría. La vicepresidenta va recordar que s'ha escollit una fórmula publico-privada i que, un cop iniciades les obres dels túnels i la infraestructura –a càrrec de l'Estat–, s'obrirà un concurs per adjudicar a un privat –que haurà d'aportar 75 milions– la construcció de les vies i les instal·lacions de seguretat i elèctriques, a més de l'explotació del nou servei ferroviari.

Si es compleix el calendari previst, el 2018 es podrà arribar amb tren des del centre de Barcelona a la T1 i s'estima que entre set i nou milions de persones a l'any utilitzaran el servei. Amb l'entrada en funcionament del nou tren, s'eliminarà el ramal actual que arriba a la T2, perquè finalment la llançadora tindrà parada a les dues terminals, que també estaran unides per l'L9 del metro a partir del febrer de l'any vinent. Els tècnics del Departament de Territori i Sostenibilitat calculen en 17 minuts el temps aproximat del trajecte entre Sants i la T1, i de 23 si es prefereix sortir de l'estació de passeig de Gràcia o arribar-hi.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va considerar l'anunci del govern espanyol una “excel·lent notícia”, ja que fa possible el compliment del compromís de la Generalitat de solucionar en aquesta legislatura la connectivitat ferroviària amb l'aeroport.

L'arribada del tren a la T1 havia quedat paralitzada per decisió de l'últim govern de Rodríguez Zapatero amb les obres ja adjudicades el 2010 i, segons Vila, era un dels temes “més enquistats''.

Trencar el monopoli

La celebració d'un concurs per a la gestió del nou servei ferroviari significarà l'entrada d'un segon operador en la xarxa de rodalies sempre que Renfe no obtingui l'adjudicació, una possibilitat –la de la fi en la pràctica del monopoli de l'operador públic– que la Generalitat veu de bon ull. Vila va reconèixer que, en el seu moment, el govern ja va posar sobre la taula diversos operadors interessats en l'explotació del servei i va considerar que la proposta de concurs hauria d'estar enllestida aquest mateix any.

Acuaes finança la portada d'aigua a trenta municipis

La totalitat dels 18 milions d'euros que costarà portar l'aigua del canal Segarra-Garrigues a trenta municipis de la Segarra, l'Urgell, la Conca de Barberà i l'Anoia anirà a càrrec de la societat pública estatal Acuaes. Així ho va anunciar ahir als representants institucionals el conseller Santi Vila. L'acord preveu recuperar la inversió al cap de cinquanta anys. Els municipis esperen l'aigua de boca per solucionar problemes de contaminació i escassetat; i, alguns, per poder millorar el preu i el servei respecte a l'aigua del canal d'Urgell. El projecte ja està adjudicat i les obres es posaran a licitació aquest estiu perquè s'iniciïn a finals del 2016.

E.P.

L'aeroport d'Andorra-la Seu s'estrena al juliol

El pròxim 18 de juliol l'aeroport d'Andorra-la Seu d'Urgell estrenarà vols comercials. L'operador turístic Regina Grup gestionarà els vols de la companyia madrilenya Swiftair, amb destinació a Madrid i Palma de Mallorca. La “prova pilot” durarà fins al 15 d'agost. Els avions tenen capacitat per a 55 places.

ACN

Posen a licitació el desdoblament de l'R3 de rodalies

Foment ha posat a licitació el projecte de desdoblament de l'R3 entre Parets del Vallès i la Garriga per 1,8 milions, segons informava ahir l'ACN. El termini per redactar el projecte és de divuit mesos i, segons el ministeri, el desdoblament permetrà augmentar la freqüència de trens i millorar la regularitat dels serveis.

Redacció



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.