Foment es fa enrere i el desviament dels camions a l'AP-2 serà voluntari
La Generalitat manté l'aposta pel model obligatori de l'N-II, que considera un “èxit”
El territori adverteix que no soluciona el problema de l'N-240
El Ministeri de Foment ha acordat amb la Confederació Espanyola de Transports de Mercaderies el desviament voluntari dels camions per l'autopista AP-2, entre Montblanc i Lleida. El govern espanyol assumirà el 50% de l'import del peatge, cosa que suposarà un estalvi de 5,85 euros per recorregut. Foment planteja la mesura com una “prova pilot” en sis trams de carreteres de tot l'Estat, entre l'1 de juliol que ve i el 30 de novembre. L'única via en territori català inclosa en el “pla” és aquest tram de l'N-240.
La decisió arriba després de més de dos anys de reivindicacions al territori per trobar una solució a l'elevada mortalitat de l'N-240 en aquest tram. Foment hi havia projectat la continuïtat de l'autovia A-27 en paral·lel a l'AP-2. Una opció rebutjada per ajuntaments i institucions econòmiques i socials, que reivindiquen el rescat de l'autopista o el desdoblament de l'N-240 entre Montblanc i Lleida. El setembre passat la Generalitat va anunciar un acord per desencallar l'A-27, que incloïa restriccions del pas de camions per l'N-240 entre Montblanc i Lleida. A principi d'any es va anunciar que els camions serien compensats amb bonificacions d'entre el 35% i el 50%. Aleshores, la federació de transportistes va amenaçar la Generalitat amb mobilitzacions si els obligaven a desviar-se per l'autopista. Ara Foment concreta l'abast de la bonificació. Però, alhora, en retira qualsevol obligatorietat i limita temporalment la mesura, que s'acabarà coincidint previsiblement a tocar de les eleccions generals espanyoles.
Escepticisme al govern
La conselleria de Territori va mostrar ahir el seu “escepticisme” davant la voluntarietat de la mesura Foment, consultada per aquest diari. El govern remarca que “l'experiència de Girona amb l'N-II i l'AP-7 ha estat un èxit ja que millora la mobilitat i la seguretat viària. Apostem per aquest model en carreteres paral·leles a les autopistes mentre no es fan els desdoblaments”. I recorda: “Sempre hem apostat i pressionat Foment, fins i tot amb propostes concretes, perquè s'apliqui el mateix model que a l'N-II, amb desviament obligatori.”
LA FRASE
“S'ha de ser més agosarat”
La notícia ha estat rebuda amb desconfiança al territori. L'alcalde de Montblanc, Josep Andreu, assegura: “Algun camió més passarà per l'autopista, però no crec que arregli res. Els transportistes tenen bonificat fins al 75% entre Fraga i Alfajarín i la majoria continuen passant per la carretera. S'ha de ser més agosarat.”
A les Borges Blanques, on l'Ajuntament defensa el desdoblament de l'N-240 per aturar la sagnia de víctimes mortals, l'alcalde, Enric Mir, considera que “tot el que pugui reduir el volum de trànsit és positiu, però no aporta una solució definitiva. Sembla més pensat per promocionar l'augment de trànsit de l'AP-2”. Des de Conca22 i l'Ateneu Popular Garriguenc subratllen que mentre l'autopista continua “infrautilitzada” la nova mesura és sols “un nyap. La solució és clara: el rescat del peatge i, mentrestant, la bonificació del 80% per a tots els vehicles”.