Infraestructures

L'aeroport de Girona, l'únic que descendeix en baix cost

El primer semestre de l'any van arribar a l'Estat un 10,3% més de viatgers en vols de baix cost que un any abans

Augment a tots els aeroports, excepte el de Girona, que va caure un 16%

L'aeroport Girona-Costa Brava repeteix per segon any consecutiu com a l'únic de tot l'Estat, on es trenca de manera destacada la tendència generalitzada a l'augment del nombre de passatgers en vols de baix cost durant el primer semestre de l'any. L'any passat hi va haver un altre aeroport, el de València, que va tenir un petit decreixement, però aquest any el gironí és l'únic que baixa i ho torna a fer amb un descens notori. Segons les dades de juny dels informes mensuals que elabora l'Institut de Turisme d'Espanya (ITE), el primer semestre de l'any van arribar als diferents aeroports de l'Estat un total de 15.864.824 passatgers en avions de companyies aèries de baix cost, un 10,3% més que un any abans.

L'augment va ser generalitzat a tots els aeroports, amb l'única excepció de Girona. Del gener al juny d'aquest any van arribar a les instal·lacions de Vilobí d'Onyar només 361.350 passatgers de vols de baix cost –que són gairebé tots els que s'hi operen– i això va significar un 16% menys que els 430.388 del mateix període de l'any anterior. I cal dir que la xifra de l'any passat ja havia suposat un 23% menys que el primer semestre del 2013.

Aquesta forta caiguda, unida a l'auge generalitzat de la resta d'aeroports, ha fet reduir la quota de l'aeroport gironí. Així, els passatgers arribats a Vilobí van suposar només un 2,3% del total de viatgers arribats en baix cost a tot l'Estat espanyol. El primer semestre del 2014 havien suposat en 3% i, si anem més enrere, en els primers sis mesos del 2011 suposaven el 4,2%. De fet, respecte al primer semestre del 2011 la caiguda acumulada en viatgers arribats en baix cost és del 47,2%.

I és que Ryanair, que acapara quasi tot el trànsit de l'aeroport gironí, hi ha reduït molt el volum d'operacions. Els primers mesos del 2015, durant la temporada d'hivern, hi ha ofert només 14 rutes, cinc menys que l'hivern anterior, i per aquest estiu n'ha programat 36 –13 menys que l'any passat i 29 menys que en fa dos (quan n'eren 65)–; i les dades encara empitjoraran un xic més la temporada d'hivern que ve, perquè Ryanair ja ha anunciat que només hi haurà 13 rutes.

Creixement de Barcelona

En canvi, segons l'estudi de l'ITE, l'aeroport del Prat és un dels que va experimentar aquest primer semestre un augment més significatiu de passatgers arribats en vols de baix cost, amb un 13,7% més de viatgers que al 2014, quan ja havia tingut un creixement del 17,8%. Tot això ha situat l'aeroport barceloní, amb 4,1 milions de passatgers, com a líder destacat del sector amb el 26,1% de quota. És a dir, que un de cada quatre passatgers que van arribar de gener a juny en companyies de baix cost a l'Estat ho van fer al Prat. Només Madrid, que partia de molt més avall, ha crescut més que Barcelona, un 36,8%.

Cal destacar també que l'auge dels viatgers en baix cost a tot l'Estat va ser molt superior al que hi va haver de viatgers en vols tradicionals –un 1,3% més, fins a 16.462.042–, per la qual cosa va pujar el pes dels passatgers arribats en baix cost, que van suposar ja gairebé la meitat, el 49,1% del total.

LES XIFRES

2,3
per cent
és el percentatge que suposen els viatgers de baix cost arribats a Girona respecte al total estatal.
10,3
per cent
és l'augment que hi ha hagut en el global a l'Estat espanyol de passatgers arribats en vols de baix cost.
16
per cent
és la caiguda que ha experimentat l'aeroport gironí en passatgers arribats en companyies de baix cost.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.