El RACC insta a prohibir els camions per l'N-340
A partir de les dades d'un estudi, sosté que la mesura estalviaria 70 morts
Prohibir el trànsit de camions en vies carregades com ara l'N-340 o l'N-240 estalviaria una setantena de morts i ferits greus anualment. Aquesta és una de les conclusions d'un estudi elaborat per la Fundació del RACC a partir de l'experiència duta a terme a l'N-II a Girona, on s'obliga els camions a circular per l'autopista en els trams compresos entre Maçanet de la Selva i la Jonquera. Més enllà de les víctimes, l'estudi també conclou que hi hauria un estalvi econòmic en la societat d'entre 26 i 50 milions d'euros i, per tot plegat, insten a aplicar la mesura en altres vies.
En concret, la petició que es fa des del RACC és estendre la mesura a l'N-340 entre Martorell i el límit de les demarcacions de Castelló i València, i també a l'N-240 entre Montblanc i Montsó, on s'obligaria els camions a circular per l'alternativa de peatge amb un descompte del 50% en el cost d'aquest. Des del ministeri ja s'està aplicant la mesura en alguns trams, com ara el de l'N-240, però es fa amb caràcter voluntari i per aquest motiu des del RACC consideren que les dades no seran tan fiables com les que es recullen de l'experiència gironina, on des que s'aplica s'ha passat de 15 morts anuals a un o dos, mentre que a l'AP-7 l'accidentalitat no ha augmentat i el temps de trajecte i combustible consumit pels camions s'ha reduït, i la concessionària tampoc no ha reduït els ingressos.
Per tot plegat, l'estudi del RACC conclou que en el cas de Catalunya, a part dels 100 quilòmetres que ja són vigents a l'N-II, la mesura s'hauria d'ampliar a l'N-240 entre Montblanc i Lleida, uns 56 quilòmetres, i entre Almacelles i Montsó, uns 40 quilòmetres, que són gairebé paral·lels a l'autopista AP-2 i a l'A-22. També s'insta a aplicar la mesura a l'N-340 de Martorell fins al límit entre Castelló i València en diversos trams que sumen prop de 270 quilòmetres, i que haurien de ser substituïts per l'AP-7.
En aquests trams, les vies d'alta capacitat van tenir 22 accidents de mitjana anual, però només dos van implicar vehicles pesants, i van causar cinc morts i 30 ferits greus. En canvi, en el mateix recorregut però per carreteres convencionals, hi va haver 40 accidents, nou dels quals amb vehicles pesants implicats, una cinquena part, que van causar 15 morts i 42 ferits greus. Això suposa que les vies convencionals tenen clarament un risc més alt d'accident greu. A més, tenen un percentatge més alt de circulació de camions.