Infraestructures

Les obres de l'N-II al nord, l'any que ve

L'Estat inclou partides en els pressupostos del 2016 per iniciar els trams del nord, excepte les variants, a finals de l'any que ve

Primers treballs visibles entre Sils i Maçanet, set mesos després de l'inici, mentre encara no comencen la resta d'obres ja adjudicades

L'Estat desencalla les obres de l'N-II al nord al mateix temps que es comencen a veure els primers avenços en el tram en obres del sud, el Sils-Maçanet. Dues notícies positives enmig del desert de les obres de l'N-II que, tenint en compte el tema dels qual parlem i els precedents que hi ha, s'han d'agafar amb totes les cauteles possibles.

El projecte de pressupostos generals pel 2016, que ahir va aprovar el Consell de Ministres i que Montoro presentarà dimarts al Congrés, inclou partides per a tots els trams del nord de l'N-II pendents de desdoblar amb duplicació de calçada amb la idea que s'iniciïn les obres a finals del 2016: el de la Jonquera fins a Pont de Molins, el de Pont de Molins fins a la variant de Figueres, el de la variant de Figueres fins a Bàscara i el de Bàscara a Orriols. Només en quedaran fora les dues variants –la de Pont de Molins i la de Bàscara– que van més endarrerides quant a tràmits –encara en estudis informatius i mediambientals– i que són més complexes, perquè són autovies amb nou traçat i per tant calen més expropiacions. Farà falta esperar a dimarts per veure l'import exacte que s'assigna a cada tram, i més tenint en compte que el govern del PP havia dit que volia finançar tota l'obra del nord seguint el sistema alemany –pagar un cop l'obra estigui feta.

L'executiu estatal del PP, doncs, es compromet ara, pocs mesos abans de les eleccions espanyoles, a desencallar unes obres que fa anys que estan en punt mort. Tots els trams estan en redacció des del 2013. L'últim va ser el de la Jonquera a Pont de Molins, que es va començar a redactar l'octubre del 2013 amb una previsió de durada de deu mesos. Ja n'han passat més del doble. Cal recordar que a mitjan 2013 la ministra Pastor es va comprometre a treure tots els trams a licitació el 2014 i que el març de l'any passat va anar més enllà i va arribar a dir que estaria tota l'N-II en obres abans d'acabar la legislatura. A mitjan 2015, però, continuem en fase de redacció sense ni tan sols cap projecte aprovat que es pugui treure després a licitació. El febrer passat el conseller de Territori, Santi Vila, va anunciar un gran acord amb Foment en diverses infraestructures estratègiques i un dels punts era que les redaccions dels trams amb duplicació de calçada del nord estarien llestos aquest any i que les variants es redactarien l'any que ve.

L'anunci de Vila concorda amb les previsions dels pressupostos de l'any que ve de l'Estat si veritablement s'acceleren els tràmits i un cop aprovats els projectes de cada tram es treuen ràpidament a licitació i s'adjudiquen prou de pressa perquè les obres comencin d'aquí a menys d'un any i mig. Tenint en compte la lentitud amb què es fa cada tràmit de l'N-II sembla difícil.

El més positiu de la nova promesa de l'Estat és que per primer cop en el cas dels trams del nord és una promesa que es trasllada als pressupostos i, per tant, és un compromís sobre el paper. És clar que l'N-II és un dels exemples més clars d'incompliment i poca execució respecte als pressupostos.

Adjudicat, però poc fet

L'anunci de la intenció de desencallar el nord de l'N-II coincideix amb els primers treballs visibles en les obres de desdoblament del tram entre Sils i Maçanet, després de set mesos d'obres. Després que Pastor hi posés la primera pedra el 22 de desembre, la gironina Rubau –l'adjudicatària de l'obra– va iniciar-hi els treballs previs el 7 de gener. A finals de febrer va posar-hi senyalització d'obra i va començar les prospeccions de terreny, però fins ara les obres no han estat visibles per als conductors. Les últimes setmanes s'han fet importants moviments de terres als dos costats de l'actual traçat –sobretot a prop del trencant de Sils– i dijous ja es va pintar la línia groga d'obres a la via, amb la qual cosa tot fa pensar que aviat hi haurà afectacions viàries. Un dels motius de la lentitud de les obres és el llarg termini d'execució: 40 mesos per desdoblar 2,7 km. No ha d'estar llest fins a l'abril del 2018.

El llarg termini d'execució també pot ser part de l'explicació del perquè encara no han ni començat els treballs dels nous enllaços de Pontós i Garrigàs, adjudicats oficialment en el BOE al març a l'empresa madrilenya Corsán-Corviam. Els enllaços de Tordera, publicats al BOE dos dies després, sí que han començat aquest juliol. Tots dos projectes tenen temps fins a finals de gener del 2017. Tampoc no han començat les obres de l'altre gran tram pendent, l'Orriols-Vilademuls, amb adjudicació al BOE fa dos mesos. La lleidatana M y J Gruas té 32 mesos –fins al gener del 2018– per desdoblar 3,3 km.

CRONOLOGIA DE LES PROMESES

13.08.13
En la inauguració del peatge de Fornells, Pastor promet que els trams del nord es trauran a licitació el 2014.
19.03.14
En la inauguració de Rodalies, Pastor es compromet que totes les obres, inclosa la del nord, s'iniciïn aquesta legislatura.
22.12.14
En l'obertura del tram Caldes-Sils, Pastor ja no posa data i diu que espera que les redaccions estiguin abans del juny.
18.02.15
Santi Vila anuncia un gran acord amb Foment, que inclou que les redaccions de l'N-II s'enllesteixin aquest any.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia