Primers moviments per les rotondes de l'N-II a Pontós
Els reclamats enllaços per resoldre els punts negres de Garrigàs i Pontós havien estat anunciats pel 2014, més tard per a principi del 2015, i els treballs només comencen la vigília de les eleccions
Uns camps estassats i unes estaques que dibuixen a grans trets la futura rotonda –a més dels indispensables rètols del Ministeri de Foment que anuncien una inversió de l'Estat– són els indicis que han començat les obres de les esperades rotondes d'accés a Garrigàs i Pontós des de l'N-II. Aquests primers moviments s'han produït en els últims deu dies, però des de llavors no ha aparegut cap més màquina.
Amb l'experiència dels retards acumulats i les promeses incomplertes, els alcaldes afectats, però, dubten que els treballs importants comencin realment abans de final d'any, i tot indica que l'estassada actual s'ha de relacionar amb el context electoral. Amb un termini de realització previst de 22 mesos, en el millor dels casos, els enllaços estarien acabats el 2017.
Canvis a Garrigàs
Ara mateix només es veuen moviments de terra a l'enllaç de Pontós, tot i que en el mateix concurs també s'hi inclou una rotonda a l'encreuament de Garrigàs. Aquesta, però, s'ha modificat en relació amb el projecte inicial, en principi per motius tècnics, per la proximitat de l'obra prevista amb la MAT. Inicialment es preveia construir per cada enllaç dues rotondes elevades comunicades amb un pont per sobre l'N-II; així serà en el cas de l'encreuament de Pontós, però en el cas de Garrigàs serà finalment un pas inferior –per sota de l'N-II– que connectarà les dues rotondes. Aquesta modificació d'última hora explicaria també el retard en el començament de les obres.
A principi del mes d'agost passat, quan molts responsables polítics gironins criticaven la feble inversió prevista per l'N-II en el pressupost del 2016 de l'Estat, la diputada del PP per Girona a Madrid, Concepció Veray, va anunciar que els nous enllaços de Pontós i Garrigàs es començarien finalment al setembre, i sembla que serà així. L'any abans, però, la ministra Pastor havia promès que les obres començarien el 2014 i, fins i tot, va arribar a afirmar que s'adjudicarien tots quatre projectes el juliol de l'any passat. Al final, però, els nous enllaços de Pontós i Garrigàs, molt reivindicats al territori, es van adjudicar el març del 2015. L'adjudicació va ser per a la constructora Corsán-Corviam per un import total de 6.899.740,20 euros, una xifra un 29% menor a la que estava prevista en el pressupost del concurs (9.760.560,48). L'explicació va ser que la proposta de la constructora triada era l'oferta econòmica més avantatjosa. Les condicions que figuraven en l'anunci de posada a licitació especificaven que l'obra té un termini d'execució de 22 mesos.
D'altra banda, aquests últims dies també s'observen moviments a l'N-II entre Vilademuls i Orriols, on també s'havien anunciat obres per aquesta tardor o abans de finals d'any. Aquest és el tram que obrirà el desdoblament al nord de Girona, i l'obra hi està aturada des del 2010. Pastor també havia promès aquestes obres pel gener passat.