El port estudia una solució provisional per transportar les mercaderies en ample europeu
L'Autoritat Portuària de Tarragona no vol perdre competitivitat respecte a Barcelona, que el 2012 tindrà connexió amb França
«És cert que Foment ja té en estudi la futura nova línia de mercaderies, però és ben clar que no la farà en tres anys», constata el president de l'APT, Josep Anton Burgasé. «I com que el port de Barcelona el 2012 ja connectarà amb Mollet, Girona i Figueres, nosaltres també ho volem, i hem encarregat un petit estudi per veure com podríem arribar en aquella data a Castellbisbal en ample internacional, amb una solució provisional, com ja han fet ells ara», explica. «Volem l'ample europeu al més aviat possible, com hi ha a tots els molls del continent, perquè no existeixen trens de càrrega que puguin fer canvi d'eixos», raona el màxim responsable del port, que admet que l'objectiu bàsic és poder enviar mercaderies directament cap a l'Estat francès, si bé «tampoc anirà malament connectar-se amb el port de Barcelona». I és que Burgasé vol que la terminal de contenidors de TP World, encara en fase de «construcció i consolidació», no neixi coixa. «El 2011 funcionarà a ple rendiment, i si tens ample internacional seràs competitiu; si no, et faltarà alguna cosa», addueix.
Travesses polivalents
D'alternatives per fer-ho, a priori, no n'hi ha gaires, i totes implicarien ampliar o modificar l'actual traçat de la línia convencional de la costa, entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders, primer, i d'allí cap a Vilafranca i Martorell, per l'actual C4 de Rodalies. «Volem veure si la línia té travesses polivalents, que ja tenen uns forats per adaptar-se a l'ample europeu, o si s'hi podria plantejar una tercera via en ample internacional, sigui en tot el recorregut o als punts on no es pugui adaptar.» «Volem saber si es pot fer a curt termini com a solució provisional, i en unes condicions raonables, perquè si no esperarem que s'executi la línia nova, i punt», recorda, ja que admet que «el problema serà que la línia ja va molt plena de trànsit en l'actualitat». El port confia tenir els resultats de l'estudi abans que acabi l'any.
Usar la plataforma actual
Burgasé confirma que per les seves característiques tècniques «ja va quedar descartat usar la línia actual del TAV des de la Secuita, ja que caldria veure quantes tones de pes pot aguantar, a part que cada cop hi ha trens de passatgers fins més tard i seria difícil de compatibilitzar». Això sí, d'acord amb la patronal Cepta, proposa una nova alternativa de traçat per a la futura línia de mercaderies –les de Foment passarien per l'antiga línia Reus-Roda o dos possibles corredors al sud del complex petroquímic nord–. Aquesta seria ampliar les plataformes de l'enllaç en construcció del corredor mediterrani amb el TAV i la d'aquesta mateixa línia, per instal·lar-hi dues vies addicionals d'ample mixt fins a Sant Vicenç, a partir d'on ja està d'acord amb l'estudi previ de Foment.