L'accés al port de Premià causa preocupació entre els veïns
Consideren que ni la proposta de Carreteres de la Generalitat ni la de l'Ajuntament no els recullen les peticions
Creuen que hi haurà un gran volum de trànsit al barri
El govern s'avé a presentar les dues opcions
Els veïns que integren la plataforma cívica Port Premià estan en peu de guerra. Ho van escenificar dijous al vespre en un acte que havia de servir per debatre els nous accessos a les instal·lacions. El port de Premià de Mar, una de les obres més importants per al municipi i que ha tingut nombroses aturades, ja està en la recta final. Des del 2003, s'han succeït diverses propostes que preveuen fer una rotonda sobre l'N-II, a l'altura del barri de Can Pou. L'Ajuntament proposa que es faci a davant de Can Fitó. Els veïns d'aquesta zona s'oposen totalment a aquesta obra perquè consideren que els suposarà un gran canvi en el volum de trànsit i de mobilitat del barri.
Per aquest motiu, han presentat una proposta alternativa que situa el giratori de l'N-II a l'altura del Mercat de la Flor de Vilassar de Mar. Als veïns no els agrada la proposta que ha presentat l'Ajuntament i estan molt molestos perquè consideren que no se'ls ha escoltat. “Demanem al govern de Premià de Mar que es faci seva la nostra proposta”, demana un dels portaveus de la plataforma cívica Premià Port, Alfons Barreras. “El giratori a davant del Mercat de la Flor permetria eliminar una cruïlla perillosa. A més, allà no hi viu pràcticament ningú i no causaria molèsties. És molt semblant a la proposta que es va presentar el 2003”. Barreras creu que el motiu del rebuig de la proposta dels veïns és per motius econòmics. “Aquí només hi guanya l'empresa concessionària”, lamenta.
En relació amb les queixes, el regidor d'Urbanisme de Premià de Mar, Antoni Subirà (CiU), manté que les dues propostes es presentaran a la Generalitat però recorda que el consistori té poc marge de maniobra. “Des de l'Ajuntament tampoc s'ha vist mai massa bé la proposta que fa Carreteres”, hi afegeix. L'empresa concessionària del port, Marina Port Premià, és ara qui ha de fer la inversió per construir els accessos. Subirà assegura que l'empresa vol començar les obres com més aviat millor perquè “els anys de la concessió van passant”. Les previsions més optimistes preveuen que les obres comencin la primavera del 2016 i que es puguin enllestir a final del 2017. El projecte inclou la implantació d'una zona comercial d'uns 18.000 metres quadrats i la construcció d'una gran zona verda de prop de 21.000 metres quadrats més, que aniria paral·lela a la via del tren i al passeig. En aquest nou espai comercial i d'oci es calcula que es crearan 400 llocs de treball. La inversió total del projecte vorejaria els 19 milions d'euros, a càrrec de Marina Port Premià.
LA DATA
LA XIFRA
Una obra maleïda
Les obres del port de Premià de Mar fa 24 anys que van començar. L'any 1991 les màquines van entrar per tirar endavant un projecte molt ambiciós. Després els treballs van quedar aturats fins al 1993. Fins a l'any 2000 les obres no es van tornar a reprendre, amb l'empresa Europroject. Els diversos problemes entre els socis accionistes van tornar a deixar el port sense un rumb clar i amb les obres a mig fer. En aquesta llarga travessia les administracions tampoc no ho han posat fàcil, i els diners dels inversors s'anaven evaporant d'una manera dràstica. La crisi econòmica dels últims anys n'ha dificultat el desenvolupament, perquè va frenar l'interès d'empreses o d'establiments per establir-hi els seus negocis. Des de fa uns mesos, l'empresa concessionària ha demostrat que vol tirar endavant la zona comercial, i d'oci que haurien de dotar Premià de Mar d'un espai que a la llarga es pugui convertir en unes instal·lacions de referència del Baix Maresme i, a més, acabar una de les obres del municipi que ha estat objecte de més interrupcions al llarg dels anys.