La Selva Marítima vol que la C-32 arribi fins a Canyelles
Lloret, Blanes, Tossa i Tordera demanen que es faci el ramal de la C-32 ja previst, amb una variant cap a Tossa
El vial afegit tindria un cost aproximat de 100 milions
Els alcaldes de Lloret de Mar, Blanes, Tossa i Tordera van demanar ahir conjuntament no només que s'executi el ramal de la C-32 fins a Lloret, sinó també que s'allargui en una variant que acabi a l'altura de cala Canyelles. D'aquesta manera, els conductors que anessin a Tossa no haurien de travessar el centre de Lloret de Mar com ara passa. L'alcalde de Lloret, Jaume Dulsat, considera que aquesta variant (afegida al ramal de la C-32) solucionaria els problemes de trànsit, i defensa que és la millor solució per no complicar més la mobilitat a Lloret de Mar.
El tram de la C-32 el finança Abertis (té un cost de 71 milions d'euros), mentre que la nova variant (d'aproximadament 3 quilòmetres) l'hauria d'executar i finançar la Generalitat, i el seu cost s'aproxima als 100 milions d'euros. Per això, la Plataforma d'Alternatives a la C-32 veu amb escepticisme la petició, ja que consideren que el cost és “inassumible” i qualifiquen la petició dels ajuntaments d'“innocent”.
Segons van demanar ahir els alcaldes, la ronda de circumval·lació naixeria on ha d'acabar el futur ramal, a la zona de les Alegries, i arribaria fins a la rotonda de cala Canyelles. Aquesta obra complementària s'allargaria en un tram d'uns 3 quilòmetres, dels quals la meitat serien en un túnel. Els alcaldes van contestar d'aquesta manera “l'ultimàtum” que va llançar el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, quan va dir, el 23 de novembre, que si a final d'any no hi ha consens i els consistoris no han donat el sí definitiu per engegar la prolongació de Blanes a Lloret de la
C-32, la Generalitat “destinarà els diners a un altre projecte”. Els alcaldes van dir que ara “la pilota” és a la teulada del departament i que estan disposats a córrer el risc de perdre el projecte del ramal amb aquesta modificació perquè “ho volen tot”.
Els alcaldes van coincidir que aquesta nova proposta suposa una solució “definitiva” i “integral” als problemes de mobilitat que tenen a la zona de la Selva Marítima, especialment durant la temporada d'estiu, i recorden que el 60% del turisme que ve a la Costa Brava ho fa per visitar Lloret de Mar, Tossa o Blanes. “Creiem que és una infraestructura absolutament necessària i que compleix els requisits de solidaritat”, hi va afegir Dulsat. També va recordar que en aquesta zona, incloent-hi també Tordera, hi ha més de 100.000 habitants, i que, per tant, es tractaria d'un “clúster” d'influència.
L'alcaldessa de Tossa de Mar, Gisela Saladich, va defensar aquesta modificació del projecte no només pel turisme, sinó sobretot per la vida quotidiana dels tossencs. “No tenim ni mossos, ni bombers ni hospital; tot depèn del trànsit que hi hagi”, va dir Saladich, que va qualificar de “vital” la connexió. Per la seva banda, l'alcalde de Tordera, Joan Carles Garcia, va defensar el projecte argumentant que són “víctimes de la solidaritat”, ja que quan l'autopista acabava a Palafolls no hi havia problemes,
però es va allargar fins a Tordera amb la promesa que continuaria fins a Lloret de Mar. El fet que aquesta infraestructura continuï inacabada, però, ha suposat “un col·lapse extraordinari” al seu municipi no només a l'estiu. L'alcalde de Blanes, Miquel Lupiáñez, considera que els projectes conjunts del ramal de la C-32 i la variant beneficiarien no només Blanes, Lloret i Tossa, sinó també urbanitzacions de Vidreres, Tordera i Malgrat.
LES XIFRES
Un túnel llarg i molt car
La proposta que han recuperat ara els ajuntaments de la zona es basa en un avantprojecte ja es va redactar l'any 2007 però que es va descartar pel seu cost econòmic. La variant –tal com estava prevista– comença a l'enllaç amb la carretera C-63. Tot seguit, es projecta un pas superior per donar continuïtat al camí d'accés a diverses granges, magatzems i un abocador de runa, situats al nord de la futura carretera. En arribar a la riera de Can Sota, es projecta un viaducte de 100 m de longitud. Seguidament es dóna continuïtat al camí que dóna accés a l'abocador comarcal mitjançant un pas inferior. Més endavant, es projecta un viaducte de 204 m per salvar la bassa de decantació i les instal·lacions auxiliars de l'abocador comarcal. A partir d'aquest viaducte, i fins a l'encreuament sota la línia d'alta tensió, es voreja l'abocador, i un cop superat l'abocador es projecta un túnel que creua la muntanya del Morro Fred, i que tindria
1.525 m de longitud total. El cost previst llavors no arribava als 100 milions d'euros.
Territori valorarà la proposta, que no veu possible a curt termini
Fonts del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat van valorar ahir positivament la proposta que han fet els alcaldes, tot i que no veuen possible que es pugui fer la variant a curt termini.
El departament analitzarà ara el projecte que presenten els ajuntaments amb més deteniment, i, tot i que d'entrada es veu “factible”, no seria ni simultani a les obres del ramal de la C-32 ni a curt termini. El que veuen més possible, però, és que mentre s'executessin les obres de la C-32 es redactés el projecte de la variant. “Som receptius a parlar-ne”, van dir ahir les mateixes fonts. El projecte es va descartar perquè el cost era inassumible, quan es va estudiar el 2010, en plena crisi econòmica. Ara encara es considera que ho és, a curt termini, però la Generalitat estaria disposada a impulsar-lo. La principal diferència és que en el cas del ramal el finançament està assegurat, perquè és a càrrec d'Abertis, i, en el cas de la variant, el finançament encara estaria pendent de la tresoreria de la Generalitat.
Procés participatiu
L'alcalde de Lloret de Mar, Jaume Dulsat, va assegurar ahir que demanar que s'executi el projecte (incloent-hi la variant) no ha d'interferir amb la consulta ciutadana sobre la C-32 que es va aprovar fer en els plens de Blanes i Lloret de Mar. Dulsat continua pensant que abans del 20 de desembre és impossible, perquè no hi ha temps material per fer-la. Pel que fa al format de la consulta, tan Dulsat com Lupiáñez van coincidir que seria un procés participatiu en què els ciutadans podrien votar, però que no seria vinculant. De tota manera, segons van explicar, els serveis jurídics dels ajuntaments han d'acabar de definir quines possibilitats hi ha per fer una consulta ciutadana sobre aquest tema. El portaveu de la Plataforma d'Alternatives a la C-32, Jordi Gaitan, creu que en l'aspecte mediambiental la nova proposta “tampoc s'aguanta” i lamenta que s'hagi “fet un pas enrere”. Els contraris a l'autopista estaven satisfets perquè semblava que els ajuntaments de Blanes i Lloret de Mar “havien entès la importància de ser neutrals” i volen que la consulta es faci la primera quinzena de gener.