El retard de la tuneladora de Girona no fa variar els plans d'Adif d'acabar el TAV al 2012
La «Gerunda» arribarà al port de Barcelona al novembre, estarà muntada al gener i al març començarà a foradar el túnel
El retard en l'inici dels túnels urbans del TAV no fa que es variï la data del 2012 per tenir la infraestructura a punt per a la circulació del TAV. El president d'Adif, Antonio González, va avançar que la tuneladora començarà a foradar al mes de març de l'any que ve, sis mesos més tard del previst. Malgrat això, González va afirmar que el retard «no suposa cap moment crític», ja que es garanteix que «la capacitat de treball de la tuneladora permet anar de sobres sobre el termini previst».
Adif certifica que les peces més grans de la Gerunda, l'escut i la roda de tall, arribaran en vaixell al port de Barcelona la setmana del 9 al 15 de novembre. La setmana següent es preveu fer el trasllat amb transport especial fins a la capital gironina. Serà en aquell moment que es podrà iniciar el muntatge de la tuneladora, que estarà acabada de muntar a final d'any, amb la previsió que al gener comencin les proves de la màquina abans de començar a foradar el primer túnel d'1,3 quilòmetres entre el Mas Xirgu i l'estació, al parc Central.
Trens al 2010.
Un 80% d'estació.
Fet el pou d'atac.
El projecte del TAV ocupa 12.500 persones a les comarques gironines
Els responsables d'Adif van destacar que el projecte de construcció del TAV a les comarques gironines permetrà ocupar més de 12.500 treballadors de manera directa o indirecta. Des de l'empresa pública es va ressaltar la importància que suposa pel que fa a l'ocupació la realització d'aquesta infraestructura, en especial, en un període de crisi econòmica com l'actual. Les obres del TAV estan suposant que moltes empreses gironines participin de manera directa o indirecta en els treballs, per bé que també s'hi poden veure amb facilitat empreses d'arreu de l'Estat espanyol. El nivell d'ocupació que suposen les obres d'aquesta infraestructura en el global de Catalunya arriba als 37.000 llocs de treball. L'arribada en les properes setmanes de la tuneladora ha de coincidir amb un dels moments àlgids de treballadors dins el terme municipal de Girona. Els responsables de l'obra quantificaven en prop d'un miler els operaris que podrien estar treballant al mateix tremps a l'obra de la capital gironina quan es posi en marxa la tuneladora i continuïn els treballs al parc Central per a la nova estació, a Fontajau amb el pou de sortida de la tuneladora i a tot el sector de Mas Xirgu per acabar la zona de transició entre el calaix a cel obert i la zona on els combois començaran a circular pels túnels subterranis urbans fets amb la tuneladora.
16.000 travesses
L'adaptació de les vies convencionals perquè hi pugui passar el TAV a partir de l'any que ve també aporta xifres sorprenents. Així, per exemple, en els treballs que s'han fet fins ara ja s'han canviat 16.000 travesses en els diversos llocs on s'estan executant aquestes obres, com és el cas del tram entre Celrà i Flaçà, on ja s'ha renovat el balast que suporta les vies. Els responsables d'Adif també van esmentar les renovacions de via i la instal·lació del tercer rail en el tram de 19 quilòmetres des de Celrà fins al nord. Cal fer també l'enllaç a Vilamalla cap a Vilafant fins a connectar amb el tram internacional.
Un gran puzle per fer
Un passeig per la zona d'obres del TAV al sector de Mas Xirgu evidencia que el muntatge de la tuneladora serà com el d'un complex puzle. A les instal·lacions d'Adif ja s'hi poden veure moltes de les peces que han d'acabar formant part de la tuneladora, que tindrà més de cent metres de llargada un cop s'hagi muntat. Des de fa setmanes arriben per carretera des de la fàbrica alemanya que s'ha encarregat de fabricar la Gerunda. També n'arriben d'altres que han viatjat en vaixell fins al port de Barcelona i posteriorment són traslladades per carretera a la zona d'obres de la capital gironina.
238 pilons de seguretat
El projecte preveu realitzar un total de 238 pilons de seguretat a tocar de diversos edificis d'habitatges i naus industrials dels carrers Josep Maria Gironella i Oviedo. Al carrer Gironella ja s'han acabat els 97 pilons de formigó que han de donar seguretat al terreny quan passi la tuneladora i evitin els assentaments del sòl. Ara s'estan executant els 95 primers pilons que s'han de fer al carrer Oviedo, al davant dels edificis més propers a la infraestructura. En aquest carrer s'hi han de fer però una quarantena més de pilons de seguretat en diverses naus industrials del principi del carrer.
925 sensors de control d'obres
Adif va reiterar en diverses ocasions «l'aposta per la màxima seguretat de l'obra» i va indicar que a la traça del TAV a la ciutat de Girona s'han col·locat 925 dispositius de control dels edificis. Prismes, regletes, teodolits, fites, inclinòmetres i electronivells serveixen per controlar en temps real qualsevol moviment dels edificis més propers. De fet, s'han inspeccionat 1.380 pisos a Girona, 31 a Sarrià i 100 a Sant Julià.
Conveni amb Temporada Alta
La visita d'obres d'ahir al matí va servir també per signar l'acord de col·laboració i patrocini d'Adif amb el festival teatral de Temporada Alta. El president d'Adif, Antonio González, conjuntament amb l'alcaldessa de Girona, Anna Pagans, i el director del festival, Salvador Sunyer, van formalitzar l'acord pel qual Adif es converteix en patrocinador preferent amb una aportació de 80.000 euros. Adif va palesar la voluntat de participar activament en la vida social i cultural de la ciutat a través del compromís i suport a Temporada Alta. L'aportació ha de servir per donar un nou impuls al certamen teatral de Girona i Salt.