Quatre línies de rodalies afectades pel robatori de cable
Les línies R2, R2 Nord, R8 i R11 tindran avui la meitat de freqüència de pas després que la incidència d'ahir hagués afectat 60.000 usuaris i 200 trens
El servei es reforçarà amb autobusos fins que s'arreglin els desperfectes
El robatori de 360 metres de cables de coure en una zona propera a l'estació de Mollet-Sant Fost de la xarxa de rodalies abans de les cinc de la matinada de dimarts va provocar ahir un autèntic desgavell que podria durar uns quants dies en quatre línies de la xarxa que connecten l'aeroport (R2 Nord), Castelldefels (R2), Martorell i Cerdanyola del Vallès (R8) amb poblacions del Vallès Oriental, però també amb la que connecta l'estació de Sants amb Portbou (R11) per Girona seguint la costa. El secretari d'estat d'Infraestructures del Ministeri de Foment, Julio Gómez-Pomar, va comunicar ahir a la tarda, després d'haver-se reunit amb responsables de Renfe i Adif, que avui funcionaran totes les línies amb la meitat de freqüència de pas mentre s'estan reparant els desperfectes. Gómez-Pomar va demanar disculpes per la incidència, que va afectar el 15% de viatgers que fan servir la xarxa de rodalies.
El robatori va obligar a tallar completament la circulació de la línia R8 només en el tram entre Cerdanyola Universitat amb Granollers, mentre sí que es podia circular entre Martorell i la UAB, un fet que va obligar Renfe a habilitar un servei de bus directe que cobrís el recorregut en ambdós sentits. La incidència va afectar uns 60.000 viatgers de totes aquestes línies i un mínim de 200 trens.
El tall del cable de 3.000 volts va provocar una sèrie d'incidències en cadena, ja que van caure sobre altres cables i instal·lacions. D'una banda, es van incendiar per sobrecàrrega les subestacions de Santa Perpètua de Mogoda, la Llagosta i Mollet; incendis que els Bombers de la Generalitat van poder controlar i extingir en poc temps, però això també va provocar que quedessin inservibles sistemes elèctrics, electrònics i informàtics que controlen la senyalització de les vies, els canvis d'agulles o el control d'entrades i sortides de les estacions, entre d'altres. Mentre s'avaluaven els danys, tot el control s'havia de fer manualment. L'afectació, amb retards que van ser superiors als seixanta minuts, sobretot a la línia R2, podrien durar alguns dies més, segons van explicar des de Renfe i Adif, ja que s'han de fer molts treballs per “normalitzar la situació”, explicava la portaveu d'Adif, Mar Ruiz, a Catalunya Ràdio, perquè “no es tracta només de substituir el cable robat”, afegia el director de Renfe Catalunya, Fèlix Martín a RAC 1. Ahir a la tarda encara hi havia retards que superaven els trenta minuts a la línia R11, R2 i R2 Nord, cosa que va provocar un allau de consultes dels usuaris que intentaven informar-se a través de les xarxes socials. Renfe recomanava com a alternativa a la línia R8 fer l'enllaç a la R7 entre Cerdanyola Universitat-Montcada-Manresa i la R2 Montcada Reixac-Granollers Centre.
De la seva banda, la vicepresidenta i portaveu del govern, Neus Munté, va reclamar a Renfe que reprogramés els horaris de les línies afectades i que proporcioni “informació constant i fiable a peu d'estació”, mentre el Departament de Territori i Sostenibilitat decidia reforçar totes les línies interurbanes de bus que circulen pels trams afectats per les incidències fins que no es torni a la normalitat.
LA XIFRA
LA FRASE
390 denúncies per robar coure
El 10 de novembre passat hi va haver una de els últimes incidències a la xarxa ferroviària: un intent de robatori de cable de coure entre Sant Vicenç de Calders i Tarragona que va provocar una caiguda de tensió a la catenària i retards en les línies R14, R15 i R16 i la RT2 de rodalies. És només un altre exemple de les 390 denúncies que va presentar Adif per actes vandàlics a la xarxa ferroviària catalana, tot i que la majoria estan relacionades amb el robatori del cable de coure.
El síndic de greuges, Rafael Ribó, es va adreçar ahir al Departament d'Interior i a la Delegació del Govern per demanar informació sobre les mesures policials que s'han pres en els darrers temps per evitar aquests robatoris i sobre els mecanismes de coordinació existents entre la policia espanyola, la Guàrdia Civil i els Mossos d'Esquadra, que ahir es feien càrrec de la investigació dels fets. En aquest sentit, va criticar la “manca d'actuació suficient” davant la recurrència dels robatoris de coure”.
En la carta que els va fer arribar també els pregunta si s'han fet plans de contingència a les zones on aquests robatoris són més freqüents i, en cas afirmatiu, en què consisteixen aquestes actuacions.
El síndic incorporarà tota aquesta informació en el marc d'una actuació d'ofici sobre el funcionament del servei ferroviari a Catalunya, i a més a més Ribó va recordar que ja acumula un miler de queixes per part dels usuaris pels retards a rodalies.