Rull insisteix en la dimissió de l'Estat a l'hora de pagar transport
El conseller xifra la disminució de l'aportació estatal en un 40%
El responsable de Territori afirma que la totalitat de la línia 9 de metro costarà 16.000 milions
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ahir va mantenir ferma la posició del govern de divendres, en la inauguració de la Línia 9 del metro, en què va obrir una ofensiva en tota regla contra l'Estat acusant l'administració espanyola d'haver dimitit en el finançament del transport públic de Catalunya.
En una entrevista al programa Via Lliure de Rac1, Rull va desautoritzar la protesta que va dur a terme Xavier García Albiol, que va marxar de l'acte d'inauguració en plena intervenció del president, Carles Puigdmeont, assegurant que la disminució dels recursos de l'Estat per finançar el dèficit del transport públic és del 40%.
El conseller Rull va criticar el “decalatge” entre allò que el govern espanyol assegura que executa i el que realment fa. “Teòricament hi ha molta inversió sobre la taula, però a la pràctica veiem que allò que pactem no es compleix”, va lamentar Rull.
Amb relació a la no-presència de la ministra Ana Pastor a l'acte, Rull va dir que sí que se l'havia convidada però va puntualitzar que “en les actuacions que han estat finançades íntegrament per la Generalitat, habitualment no convidem l'administració general de l'Estat”.
Pel que fa a l'acabament de la línia 9 del metro, el conseller va deixar clar que durant aquesta legislatura no es podrà acabar, tot i que va explicar: “estem buscant els recursos per poder-ho fer.” En aquest punt, Rull va assegurar que si es pogués reduir el dèficit fiscal català, que va xifrar en uns 15.000 milions d'euros, el govern podria construir “dues línies i mitja de la línia 9” del metro de Barcelona.
El conseller va explicar que la construcció de la línia 9 del metro acabarà costant uns 6. 000 milions d'euros que, si se sumen a la despesa financera, assolirà un cost total de 16.000 milions d'euros.
En un altre àmbit de tensió entre la Generalitat i l'Estat per la inversió en infraestructures, el conseller Rull va assegurar que havia sentit “vergonya” per algunes declaracions que han fet persones relacionades amb la gestió de Rodalies com el president de l'Adif, Gonzalo Ferre, arran de l'incendi d'una estació en desús dimarts passat a Barcelona. Rull va assegurar que sent “indignació, vergonya i perplexitat” quan hi ha “set mil conciutadans no han pogut arribar d'hora a la feina i han patit un mal servei, que amb una gestió diferent s'hauria pogut evitar”.
Com ja ha fet en més d'una ocasió, el conseller va reclamar que la Generalitat tingui “totes les eines” per poder gestionar aquest servei i va posar el cas de FGC i la xarxa de metro com a exemple de feina ben feta.
Dia de descoberta, de gaudir del túnel, de ‘selfies' i fotos
Ahir va ser un dia de descoberta a l'L9 sud. Desenes de ciutadans s'hi van acostar i feien el trajecte fins a l'aeroport del Prat per comprovar com s'estrena una línia de metro i els revolts que s'aprecien, perquè el túnel està il·luminat, o com funciona el metro sense conductor. Els nens feien tot el trajecte entelant el vidre davanter del combois. Els avis comentaven com és que en algunes estacions s'ha deixat el mur d'obra vista i es veuen les roques tallades. Molts viatgers es feien fotos i selfies de l'estrena i de l'efecte túnel. D'altres calculaven el temps que triguen per anar a l'aeroport des de la seva respectiva parada de metro. És una gran novetat accedir al Prat en metro. Força ciutadans deien: “Volem comprovar-ho per quan hi anem a agafar algun avió”, deia Consol Ruiz, que havia pujat a les Corts. Els més estalviadors ni sortien a la T1 de l'aeroport per no haver d'abonar el cost addicional del bitllet i giraven cua en arribar a l'estació. Entre tots, els primers turistes carregats amb maletes valoraven el fet d'acostar-se amb metro al centre: “Tota gran ciutat té metro a l'aeroport”, deia Brian, anglès: “Mentre estàs al metro mires el mapa d'estacions i de la ciutat i et situes.”