Demanen barreres laterals més segures al Berguedà
Col·lectius de motoristes posen en relleu la perillositat que representen les pilones de les tanques metàl·liques sense protecció a algunes carreteres
L'accés a Queralt, en el punt de mira
Motoristes berguedans reclamen que es protegeixin les barreres laterals col·locant bandes metàl·liques que cobreixin les pilones per evitar la perillositat que representen. Posen d'exemple la carretera que uneix Berga amb Sant Llorenç de Morunys, amb molts revolts que justament la fan atractiva per als motoristes i és molt freqüentada per aquest col·lectiu. Una via però, al seu entendre, amb models de seguretat “molt perillosos” en cas d'impacte, ja que les tanques metàl·liques no estan protegides. Les pilones que les subjecten queden al descobert i “això és un problema perquè en cas d'impacte aquestes pilones són un element metàl·lic molt sòlid i no cedeixen”, explica Xavier Gassó, motorista de Berga.
Les barreres han anat evolucionant amb els anys i s'ha passat de tanques “assassines”, com ho definien els motoristes, a altres que ja no acaben com si fos un ganivet, i per tant tallant, sinó en forma arrodonida. S'han anat substituint les barreres a les carreteres, però la seguretat, segons els motoristes, encara no és òptima i no estan protegits en cas d'impacte, diu Gassó. La solució que reclamen és que tota barrera tingui la franja de protecció per sota cobrint les pilones i no deixant-les al descobert “perquè en cas d'impacte les topades poden arribar a ser mortals. En canvi, amb una tanca que les tapi s'amorteix”.
En aquest sentit, no entenen per què a la carretera de Berga a Sant Llorenç de Morunys, que en un tram transcorre paral·lela a la dels Rasos de Peguera, no es va posar la tanca de protecció i “sí que se'n va col·locar, però només en part, a la carretera que porta a Queralt i als Rasos”. A la carretera de Sant Llorenç (la que queda a sota a la fotografia) hi ha “una doble tanca que no té sentit perquè les pilones no es tapen”, comenta Gassó; i la carretera que enllaça Berga amb Queralt i els Rasos té una part que té protecció i l'altra no. Aquest és el resultat després que fa uns mesos s'hi actués i es canviessin barreres, “s'hi van fer millores però no es van fer ben fetes, i no s'entén que amb pocs metres de diferència hi hagi aquesta diversitat”. I afegeix Xavier Gassó: “Els usuaris de cotxes potser ni ho perceben, però els motoristes estem molt sensibilitzats amb aquest tema.”