Foment fa obres a estacions del Vallès que s'eliminaran
Quatre entitats denuncien que destina 1,6 milions a remodelar les de Rubí i Sant Cugat, que s'hauran de substituir per unes que facilitin l'enllaç amb Ferrocarrils de la Generalitat
El pla de millora d'estacions de rodalies de Barcelona preveu invertir uns 100 milions d'euros en actuacions per millorar l'accessibilitat i modernitzar-ne 39. El Ministeri de Foment va anunciar a principi d'abril que començaven les obres a les de Sant Cugat i Rubí de la línia R8 –de Martorell a Granollers–, amb una inversió d'1,6 milions que ha provocat que quatre entitats vallesanes –Promoció del Transport Públic (PTP), la Federació Ecom, l'Associació per a la Defensa i l'Estudi de la Natura (Adenc) i Via Vallès– hagin posat el crit al cel i exigeixin que s'aturin els treballs, ja que es tracta d'estacions que han d'acabar desapareixent.
Les entitats, en un comunicat conjunt, recorden que el pla director d'infraestructures de l'Autoritat del Transport Metropolità i, parcialment, el pla de rodalies de Barcelona del Ministeri de Foment preveuen substituir aquestes dues estacions per dues de noves amb l'objectiu d'evitar el quilòmetre de distància que els usuaris han de recórrer
si volen fer transbordament amb les estacions de FGC, concretament la de l'Hospital General de Catalunya i la de Volpelleres. Les entitats recorden que els moviments socials, ambientals i econòmics del Vallès han defensat històricament els dos intercanviadors perquè els consideren estratègics per millorar la mobilitat entre el Baix Llobregat, el Vallès Oriental i el Vallès Occidental, ja que representen un enllaç de la línia transversal no radial R8 per als més de 750.000 habitants de les estacions de FGC a Terrassa, Sabadell, Rubí, Sant Quirze i Sant Cugat.
Ascensors i altres obres
Les obres previstes per Foment a les estacions actuals –que duraran cinc mesos i mig– inclouen la instal·lació d'ascensors per facilitar l'accés a les andanes, l'adequació d'accessos a la normativa i el recreixement de l'altura de les andanes per arribar als 68 centímetres sobre la quota del carril, a més del canvi del paviment de les bateries, que inclou una nova vorera podotàctil, una banda de senyalització, millores en la il·luminació i la creació de places d'aparcament per a persones amb mobilitat reduïda i per a bicicletes.
Les entitats exigeixen al ministeri que acabi la
seva part dels intercanviadors i “l'aturada immediata d'aquestes obres per destinar les inversions a estacions que no estiguin pendents de ser abandonades” i requereixin mesures per garantir l'accessibilitat universal.