Infraestructures i serveis

mobilitat

inversions

Rull es fixa com a “prioritat” en els propers sis mesos refer l'arquitectura financera del tram central de l'L9

El conseller defensa la idea “d'alliberar” 200 milions d'euros anuals que es dediquen als cànons de les estacions i destinar-los a acabar el túnel

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, s'ha fixat com a “prioritat” del seu departament refer l'arquitectura financera del tram central de la línia 9 de metro per poder completar finalment aquesta infraestructura. Rull ha considerat “inacceptable i absurd” que la seva conselleria destini 450 milions d'euros aquest 2016 a pagar a les constructores els cànons i la despesa financera del tram central de l'L9 (sobre un pressupost total de 1.400 milions per a tot el departament) “com si l'obra estigués acabada”.

Per això, el titular de Territori està estudiant com “alliberar” 200 milions d'euros anuals durant 4 o 5 anys del pagament dels cànons de les estacions encara no construïdes i de les despeses financeres i “injectar-los” a la construcció del túnel. El titular de Territori ha recordat que encara resten 1.200 milions per invertir al tram central de la línia 9.

“Necessitem acabar tram central perquè és el que dóna sentit al conjunt de la línia 9 i és el que permet captar més usuaris i donar mobilitat els dos extrems, que no tenen prou potència per separat. A pilota passada és fàcil de dir, però allò més lògic era començar obrint el tram central i acabar pels extrems. És incomprensible que es comencés pels extrems i que la part que dóna més coherència a la infraestructura estigui pendent d'acabar. La finalització del tram central incrementarà la demanda dels extrems Sud i Nord de la línia 9”, ha sentenciat el conseller.

Rull ha criticat que el sistema actual de finançament de l'obra no és realment una concessió, ja que no hi ha una transferència de risc a les constructores, sinó que es tracta d'un sistema de pagament diferit. “Això ens té tenallats, però treballem per refer l'arquitectura financera de la línia 9. És d'una complexitat extraordinària, però si ho aconseguim serà bo per a la Generalitat i les seves finances, serà bo per a les empreses constructores del país, que veuran reactivar l'obra pública i la generació de llocs de treball, i serà bo per als usuaris del transport públic, que gaudiran d'un servei millor de metro”, ha conclòs el conseller.

Estat de les obres a l'L10

Sobre les obres de la línia 10 del metro a la Zona Franca, Rull també s'ha compromès a mantenir el termini de finalització del projecte el proper 2017. Actualment s'està incorporant la segona via i la segona catenària en aquest ramal i s'està estudiant paral·lelament “com es fa l'aportació econòmica per part de l'Ajuntament de Barcelona i de la Generalitat” per finançar l'obra pendent.

Igualment, el conseller ha promès “sensibilitat” envers la reivindicació de l'Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat, que reclama que si entren en funcionament les estacions barcelonines també ho facin les hospitalenques.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.