Cada dia trauran 500 camions de terra de la tuneladora del TAV de Girona
Unes cintes de la màquina transportaran el material i vehicles pesants el duran al sector de Mas Xirgu
L'enorme volum de terra que traurà la tuneladora en l'execució del túnel del TAV provocarà que calguin 500 camions diaris per transportar tot aquest material. La complexa màquina incorpora tot un sistema d'extracció dels materials mitjançant cintes cap al darrere de la Gerunda. Allà els camions esperaran aquesta terra que es vagi traient a mesura que avanci el túnel del TAV des de Mas Xirgu fins a l'estació del parc Central. Per facilitar el transport des de Mas Xirgu fins al sector que Adif té habilitat a tocar dels accessos a l'autopista per deixar-hi material, s'ha previst posar semàfors a l'encreuament de la carretera de Santa Coloma amb el carrer de Sarrià de Ter. Al tram més proper a les obres, s'hi preveu habilitar un espai només per als camions de l'obra.
Tots aquests camions s'afegiran als que s'encarregaran de l'excavació de l'estació intermodal, on la previsió dels responsables de l'obra és que passi un camió cada dos minuts quan comenci tota l'excavació de l'estructura de l'estació. En aquest cas, es fa una valoració positiva fins ara de l'ús dels carrils segregats per als camions de l'obra que es van fer al carrer Oviedo per no barrejar aquests camions amb la resta de trànsit.
Pantalles pels sorolls
o.mAdif ja ha començat la construcció de les pantalles acústiques en el tram entre la Roca del Vallès i Riudellots de la línia del TAV, que tindran una longitud de vuit quilòmetres repartits entre els diferents punts on s'instal·laran. En el tram gironí es col·locaran pantalles en punts dels termes municipals de Sant Feliu de Buixalleu, Hostalric, Massanes, Riudarenes, Sils i Vilobí d'Onyar, per evitar les molèsties que podria ocasionar el tren quan passi prop d'habitatges o nuclis. Tota l'obra costarà 15,1 milions, i la majoria de les proteccions seran de formigó, si bé també n'hi haurà de metacrilat i de metàl·liques, en funció de les característiques de l'entorn i de l'impacte paisatgístic. Les pantalles es posaran a sobre mateix de la plataforma ferroviària, i eren una de les reclamacions dels municipis.
La «Gerunda», per mar la setmana que ve
Si es compleixen les últimes previsions d'Adif, les peces més grans de la tuneladora Gerunda arribaran per mar a Barcelona al llarg de la setmana que ve. Es tracta del frontal de la tuneladora, que per característiques tècniques es porta en una sola peça, d'un diàmetre de 12,10 metres. En la visita dels responsables d'Adif a Girona fa unes setmanes es va avançar que les peces més grans de la tuneladora arribarien entre el 9 i el 15 de novembre. Un cop a Barcelona, Adif ha de dissenyar un pla especial de transport perquè aquestes parts de la tuneladora puguin arribar per carretera fins al pou d'atac del sector de Mas Xirgu de Girona. Els principals esculls a superar són els ponts i passos de poca alçada d'autopistes i carreteres que dificulten i faran més complex el transport fins a Girona. Els terminis són que la màquina estigui muntada a final d'any i que al gener s'iniciïn les proves de la Gerunda. No serà fins al mes de març quan es preveu que la màquina comenci a foradar el primer túnel urbà del TAV, de gairebé 1,3 quilòmetres, que unirà el sud de Girona amb el parc Central.
Canvis de trànsit al sector Güell
D'aquí a un parell de setmanes es preveu de Adif talli el trànsit d'un tram del carrer Canonge Dorca, en concret entre el carrer Porvenir i Bernat Boades. Aquest tram de carrer es farà servir per situar-hi diverses màquines necessàries per al funcionament de la màquina que s'encarregarà de fer el pou de compensació de vint metres de profunditat que es farà al mig del passatge de la Farinera Teixidor. El tall de trànsit es preveu que duri uns tres mesos i, segons assenyala la regidora de Mobilitat, Isabel Salamaña, s'ha decidit tallar el carrer «per garantir el pas dels vianants amb comoditat per la vorera». Els tècnics havien mirat si aquests aparells es podien col·locar al mateix passatge de la Farinera, però s'ha comprovat que l'estructura de l'aparcament que hi ha no aguantaria tanta càrrega. El tall de trànsit implicarà, a més, que es giri el sentit de circulació dels carrers Canonge Dorca, entre Güell i Bernat Boades, que passarà a ser de pujada, mentre que el carrer Impressors Oliva passarà a ser de baixada. Aquests talls són necessaris per poder fer el pou de compensació que servirà per injectar formigó per sota les cases i garantir la compactació del terreny quan avanci la tuneladora Gerunda. També cal fer en els propers mesos pous al carrer Bernat Boades, Francesc Rogés i Ramon Turró, però els talls i canvis de trànsit es decidiran en cada moment.
Les obres a la Devesa, a Patrimoni
Aquesta setmana es preveu que la comissió de Patrimoni valori l'afectació que suposarà sobre el parc de la Devesa el projecte de construcció d'un pou de ventilació i sortida d'emergència en un sector del parc, a tocar del vial perimetral. Des de fa dies alguns dels arbres d'aquest sector de la Devesa tenen marques fetes amb esprai que podrien suposar la tala d'alguns plàtans d'aquest sector. En cap cas es tracta dels arbres més antics del parc, ni tampoc dels que tenen majors dimensions. Des de fa setmanes, Adif va tancar una zona de l'antic camp d'entrenament de l'estadi de la Joventut per acumular-hi material per a les obres. S'haurà de veure la decisió de Patrimoni sobre el projecte del TAV, poques setmanes després que tombés el projecte per fer-hi un pavelló esportiu, que en aquest cas no afectava cap arbre, ja que es feia en un espai lliure. En aquest cas, però, pot pesar més el fet que la infraestructura del TAV es considera d'interès general. Per altra banda, aquesta setmana els tècnics hauran d'acabar de decidir si la sortida d'emergència de la rambla Xavier Cugat es pot fer sense que sigui necessari tallar completament la circulació en aquesta via del barri de Fontajau. De moment, continuen els treballs als antics barracons de dret per situar-hi màquines i materials.