Infraestructures
Preveuen les variants de les Preses i Olot per al 2022
El conseller de Territori i Sostenibilitat va donar ahir aquesta data d’estrena, basant-se en un calendari de tramitacions que ha de tenir la complicitat del Ministeri de Foment
L’any 2022 es podrà circular per les variants d’Olot i de les Preses, va anunciar ahir a la capital garrotxina el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Josep Rull. La data, però, està supeditada al compliment d’un calendari de tramitacions prèvies, entre les quals figura que la primavera de l’any que ve el Ministeri de Foment tingui aprovat l’estudi informatiu i d’impacte ambiental del tram que li correspon (l’enllaç de la variant amb l’A-26, al barri olotí de l’Hostal del Sol). Segons Rull, hi ha “molt bona predisposició” de Foment per concretar el projecte, independentment “del que pugui passar l’1 d’octubre”.
També serà necessari que la Generalitat faci els seus deures i igualment la primavera de l’any vinent aprovi l’estudi informatiu i d’impacte ambiental corresponent a la variant de les Preses, que són responsabilitat seva. Els dos projectes constructius haurien d’estar a punt l’any 2019.
Licitacions
Si això es compleix, a l’estiu o la tardor de l’any que ve es posarà a licitació la variant d’Olot (de la qual ja hi ha el projecte constructiu) i l’any següent començarien les obres, que tindrien un termini de 36 mesos. La nova carretera tindrà una longitud de cinc quilòmetres, amb dos carrils per cada sentit. Pràcticament la meitat del traçat discorrerà en un túnel per sota la serra de la Punya.
Els treballs de la variant de les Preses i dels enllaços a l’Hostal del Sol –seguint amb els càlculs de Territori i Sostenibilitat– començarien el 2020 i tindrien un termini d’execució de 20 mesos. Per tant, la finalització dels tres sectors seria simultània. “Els ajuntaments i la Generalitat ens hem conjurat per elaborar uns estudis informatius ben treballats, ben travats”, va dir Rull, pel qual el consens aconseguit a la comarca ha estat clau per poder arribar a aquest calendari.
La despesa
Es calcula que la variant d’Olot tindrà un pressupost de 120 milions d’euros; que la de les Preses en costarà entre 30 i 50, depenent de com quedi el traçat) i l’enllaç de l’Hostal del Sol, uns 45 (ara mateix, a càrrec del l’Estat).
Aquestes dades les va donar el conseller als mitjans de comunicació després d’una reunió que va mantenir ahir a la tarda amb representants dels ajuntaments implicats i de partits polítics i entitats garrotxines. Entre altres, hi van assistir el secretari de Mobilitat, Ricard Font; els alcaldes d’Olot i les Preses, Josep Maria Corominas i Pere Vila, i l’alcaldessa accidental de la Vall d’en Bas, Cristina Molas, així com el president del Consell Comarcal, Joan Espona, i el vicepresident primer del Parlament (i alcalde de Besalú), Lluís Guinó.