municipal
recollida d'escombraries
La recollida de residus al Segrià costarà 22 milions
Doble concurs perquè 22 municipis han optat pel sistema porta a porta per a 15.249 habitatges i negocis, i 15 ho faran amb contenidors
Els pobles rebran 60.000 cubells i 1.546 contenidors
El Consell Comarcal del Segrià ha previst una inversió màxima de 22 milions d’euros en els pròxims quatre anys per a la recollida de residus als 37 municipis amb l’excepció de Lleida, que té un servei propi. La despesa inclou el cost de quatre anys de servei i dues possibles pròrrogues anuals, tot i que la institució espera reduir aquest cost amb les baixes que proposin els concursos.
La singularitat de la convocatòria és que el Consell va deixar triar als ajuntaments quin és el model que preferien per a la gestió dels residus urbans i, per tant, els alcaldes van poder triar entre la recollida porta a porta o bé que cadascú dipositi els residus en illes de contenidors. Un cop fetes les valoracions, 15 ajuntaments van optar pels contenidors i 22 faran la recollida domiciliària, més complexa i cara, però que a mitjà termini ha de proporcionar un alt percentatge de reciclatge de residus. Així, la recollida en contenidors té un cost de 8 milions i el porta a porta costarà un màxim de 14,3 milions.
Els concursos ja estan en marxa i l’objectiu és que el nou servei sigui operatiu entre finals d’aquest any i principis de l’any vinent, que és quan acaba contracte l’actual concessionari.
La renovació de la recollida ha obligat el Consell i l’Agència de Residus de Catalunya ha fer un esforç de planificació, ja que s’incorporen diverses novetats en la tradicional gestió. D’aquesta manera, cada municipi dels que faran la recollida domiciliària tindrà una minideixalleria. Es vol arribar a 34.000 habitants i recollir porta a porta en 13.656 habitatges, en 462 cases disseminades i en 1.131 equipaments i empreses. Per fer-ho, caldrà repartir entre els usuaris del servei prop de 60.000 cubells, de diferents formats i que han d’afavorir que cadascú a casa tingui un cubell on separar la brossa, ja sigui orgànica, paper i cartró, vidre, envasos i la resta que es passarà a recollir pel carrer en horaris i dies que s’informaran en una campanya a cada municipi. La majoria de recollides es faran a partir de les 6 del matí.
Pel que fa als 15 municipis amb illes de contenidors, en disposaran d’un total de 1.546 agrupats en els diferents colors de reciclatge i en ubicacions ja establertes per cada ajuntament. Les recollides també seran periòdiques, des dels tres dies setmanals de l’orgànica fins a la mensual per al vidre. Igualment, hi haurà deixalleries mòbils i fixes a Alcoletge, Alpicat, Almacelles, Torrefarrera, Corbins, Alcarràs i Alguaire.
El concurs també preveu que l’empresa o empreses adjudicatàries, perquè són dos concursos diferents, haurà de subrogar la plantilla existent, que seria de 6 persones per a la recollida en illes i de 17 a la domiciliària.
LA XIFRA
La ciutat de Lleida farà proves
L’Ajuntament de Lleida, que té el seu propi contracte externalitzat per aquest servei, estudia la implantació de la recollida porta a porta a la ciutat. Seria la ciutat més gran de Catalunya que implanta aquesta modalitat de recollida i per aconseguir-ho, la Paeria vol fer proves. Així, estudia quin barri o zona de la ciutat pot ser el més adequat per experimentar amb aquest sistema.
D’altra banda, els residus passen en gran part per l’abocador comarcal del Segrià, situat a Montoliu de Lleida. Les empreses Valoriza i Romero Polo han guanyat el concurs per invertir 14 milions en la seva ampliació i millora i prop de 26 per gestionar-lo. No obstant això, aquest polèmic concurs, perquè la seva resolució ha costat més de dos anys, ha estat impugnat per empreses que han perdut l’adjudicació i hauran de ser els tribunals els que validin el contracte per tirar endavant aquest projecte.