Infraestructures
Els camions deixaran de circular per l’N-340 al gener
El conseller Rull anuncia que els camions s’hauran de desviar obligatòriament per l’AP-7 a partir del gener i que els residents tindran l’autopista gratuïta
Els alcaldes avalen l’acord, però demanen que s’acabi l’A-7 i altres mesures
Reclamen el desdoblament entre la Móra i Torredembarra
El gener serà un mes clau per a la tan reclamada descongestió de la carretera N-340. En una reunió que ahir va mantenir amb els alcaldes del Camp de Tarragona, el Penedès i les Terres de l’Ebre afectats per l’àrea d’influència de l’N-340, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va anunciar que a principi de gener es posaran en marxa les dues mesures que ja els va avançar al juliol: per una banda, el desviament obligatori per a camions a l’AP-7 entre Vilafranca del Penedès i Altafulla i entre l’Hospitalet de l’Infant i Peníscola (Baix Maestrat), i per l’altra, la gratuïtat dels peatges per als residents que facin amb qualsevol vehicle lleuger un viatge d’anada i tornada entre Alcanar i Vilafranca Sud en un termini de 24 hores.
En el cas dels vehicles pesants, es bonificarà el 42,5% del preu del peatge per als camions de pas i el 50% per als camions que facin desplaçaments locals. Com ja succeeix en altres vies de peatge, aquestes bonificacions es vehicularan mitjançant el sistema de pagament dinàmic (Via-T), segons va informar ahir la Generalitat. La implantació d’aquestes mesures permetrà desviar uns 3.800 o 4.000 camions diaris de l’N-340 a l’AP-7 entre Tarragona i l’Hospitalet de l’Infant, segons el govern català.
Els alcaldes del Pacte de Berà i de les Terres de l’Ebre van sortir ahir a la tarda satisfets de la reunió per les mesures –ja acordades entre la Generalitat i el Ministeri de Foment–, que permetran eliminar la circulació de camions per l’N-340, i hi van donar el vistiplau definitiu. “Però hi hem fet alguns afegits”, matisava Martí Carnicer, alcalde del Vendrell i portaveu dels alcaldes que formen el Pacte de Berà, que des de fa temps reivindiquen solucions al col·lapse d’aquesta via. I una de les mesures que volen que s’afegeixin a l’acord actual és el desdoblament de l’N-340 entre la Móra (Tarragona) i Torredembarra, un tram que “es converteix en un coll d’ampolla”, segons Carnicer, que també va indicar que queda pendent de discutir el traçat futur de l’A-7 a partir de Torredembarra. En aquest sentit, el conseller va recordar que “ho tindrien en compte, tot i que el procés de licitació i adjudicació depèn de l’Estat espanyol”, segons Carnicer.
L’alcalde d’Amposta, Adam Tomàs, també va voler remarcar ahir la “temporalitat” de les mesures: “La nostra opinió és la mateixa de sempre, que això no impliqui una renúncia a acabar l’A-7 al territori.” Per Tomàs, els acords validats ahir són bons però no suficients: “És una mesura provisional; no ens satisfà al cent per cent perquè voldríem l’autopista gratuïta; sí que millora la situació actual i beneficia molta gent del territori, però no equipara tots els territoris”, va afirmar.
Un cop aplicades, la Generalitat avaluarà la repercussió i l’afectació que tenen aquestes mesures sobre l’N-340. “I aleshores demanarem que l’Estat es replantegi l’N-340: el projecte de rotondes, les línies discontínues i els trams de 80 quilòmetres per hora”, va explicar l’alcalde d’Amposta.
Transportistes
Queda pendent de resoldre el consens amb els transportistes. La Federació d’Autotransport de Tarragona (Feat) ja va manifestar al juliol el seu malestar en considerar insuficients les bonificacions. Ahir, durant la reunió, va quedar palesa la falta de consens, tot i que, segons han explicat els alcaldes, el conseller hauria assegurat que les bonificacions ara acordades cobreixen les despeses dels transportistes, d’acord amb els estudis de què disposen.
LA FRASE
LA DATA
Fins a 25 alcaldes han avalat l’acord
El conseller Josep Rull va dir ahir que les mesures acordades seran efectives “un cop s’hagi acreditat que compten amb el consens del territori”. Fins a 25 alcaldes han donat llum verd a les propostes per l’N-340: d’Altafulla, l’Arboç, Bellvei, Calafell, Castellet i la Gornal, Creixell, Cunit, Roda de Berà, Santa Margarida i els Monjos, Torredembarra, el Vendrell, Alcanar, Amposta, l’Aldea, Camarles, l’Ampolla, el Perelló, Tortosa, Cambrils, Vila-seca, Mont-roig, Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant, Subirats, Vilafranca del Penedès i l’Ametlla de Mar. El govern català va reiterar, però, que aquestes mesures seran vigents fins al desplegament del model de la vinyeta, una tarifa plana que permetrà aixecar totes les barreres de peatge a Catalunya i que la Generalitat vol implantar a partir del mes de gener del 2019.