Infraestructures
Transportistes i veïns rebutgen les bonificacions parcials
El moviment veïnal d’Amposta considera un “nyap” l’acord de l’N-340 i anuncia un tall de protesta per al 24 de setembre
La Federació d’Autotransport continua reclamant la circulació lliure per l’AP-7
L’acord per descongestionar l’N-340 entre el govern català i els alcaldes no satisfà tothom. La prohibició als vehicles pesants de circular per l’N-340 entre Peníscola (Baix Maestrat) i l’Hospitalet de l’Infant i entre Altafulla i Vilafranca del Penedès, amb bonificacions d’entre el 42,5% i el 50% per circular per l’AP-7, no és acceptada per la Federació d’Autotransport de Tarragona ni per la Federació d’Associacions de Veïns d’Amposta, que des de fa dos anys reclama la gratuïtat de l’autopista per a tothom. “No hi ha cap solució consensuada, els alcaldes de les Terres de l’Ebre no s’han plantat prou per reclamar allò que beneficie el territori”, va manifestar ahir el president del moviment veïnal, Llorenç Navarro, que lamenta que els ajuntaments no hagin fet pinya amb transportistes i veïns.
Mentre que els camioners rebran bonificacions per circular per l’AP-7, els residents podran desplaçar-se per l’autopista de manera gratuïta als trams compresos entre Vilafranca Sud i Ulldecona si fan el recorregut d’anada i tornada en 24 hores. “Això és un nyap i no és l’opció que s’ha adoptat en altres llocs”, va dir Navarro. El moviment veïnal mantindrà les mobilitzacions cada dijous a la tarda, amb talls de l’N-340 a les Cases d’Alcanar i l’Ametlla de Mar, i organitzarà un altre acte de protesta per al 24 de setembre a Amposta.
Per la seua banda, el sector dels transportistes continua mostrant-se ferm contra la mesura de desviar obligatòriament els camions per l’AP-7, amb unes bonificacions del 42,5% per als que van de pas i del 50% per als que fan desplaçaments locals. “No estem d’acord amb el plantejament de la prohibició; la gratuïtat [de l’autopista] hauria de ser per a tots” mentre no estigui acabada l’autovia A-7, va reiterar ahir Josep Lluís Aymat, president de la Federació d’Autotransport de Tarragona (Feat). Els representants de l’entitat es van reunir dilluns mateix amb el director general de Transports i Mobilitat, Pere Padrosa: “Es va comprometre a traslladar les nostres peticions tant a la Generalitat com al ministeri”, va explicar Aymat.
“Podem entendre que la mesura és beneficiosa per a molta gent, però la gratuïtat tant per a camions com per a turismes en aquest tram que ha resultat col·lapsat és la clau”, hi afegeix Aymat.
Amb tot, si el sistema de bonificacions queda definitivament implantat, els transportistes consideren que la fixada ara és insuficient; per això, reclamen que s’equipari a la que apliquen a La Rioja, que és del 75%. “En el pitjor dels casos, si hi ha bonificació, no pot estar per sota de la que apliquen a La Rioja; s’haurà d’aplicar una bonificació que no suposi un perjudici”, va dir Aymat.
Pel que fa a la data anunciada per posar en marxa la proposta, el gener, al president de la Feat no el sorprèn: “Com que la mesura està subjecta al pressupost general de l’Estat i al conveni amb Abertis, era previsible que fos el 2018”, va afirmar Josep Lluís Aymat.
LA FRASE
LA XIFRA
Dos anys de lluita per una AP-7 gratuïta
El 24 de setembre farà dos anys de la primera mobilització convocada per la Federació d’Associacions de Veïns d’Amposta –que també tenia el suport del moviment veïnal de Tortosa–, una protesta que va anar precedida per la dels alcaldes ebrencs després que en només tres dies es registressin quatre víctimes mortals al tram ebrenc de l’N-340. Aquesta setmana els veïns faran el 165è tall de carretera i asseguren que continuaran fins que aconsegueixin la gratuïtat de l’autopista AP-7 per a tots els viatgers i el Ministeri de Foment ature la construcció de rotondes a l’N-340, així com la doble ratlla contínua al tram ebrenc. “L’acord entre el govern i els alcaldes només beneficiarà la concessionària de l’autopista”, va manifestar Navarro. El 24 de setembre, els veïns tallaran l’N-340 a Amposta.