transports
Els camions entre les Borges i Montblanc, per l’AP-2
La Generalitat proposa al territori el desviament obligatori dels camions, a partir del gener del 2018, per reduir la sinistralitat a l’N-240
De les Borges Blanques a Lleida, insisteix en la duplicació
La Generalitat vol implantar a l’N-240 la mateixa recepta per reduir l’alta sinistralitat de la via que funciona amb èxit a l’N-II a Girona i que ha plantejat fa poques setmanes per a l’N-340: la prohibició del trànsit de camions per la carretera, amb l’obligatorietat de desviar-se per l’autopista, tot bonificant-los part del peatge. En aquest cas, solament en el tram entre les Borges Blanques i Montblanc, on l’N-240 va paral·lela a l’autopista AP-2. La Generalitat està en converses amb l’Estat i la concessionària, i deixa la proposta sobre la taula del territori amb el compromís de tirar-la endavant “si té consens”. El termini que s’ha fixat és el 20 d’octubre, perquè voldria implantar el sistema el pròxim 1 de gener del 2018. A l’horitzó, la voluntat de posar en marxa –pel 2019– un sistema de tarifa plana de peatges a tot el país, la vinyeta.
El conseller de Territori, Josep Rull, es va reunir ahir a l’ajuntament de les Borges Blanques amb una quinzena d’alcaldes de les Garrigues i el Segrià, el president de la Diputació i el de la Cambra de Comerç de Lleida. La trobada se celebrava després de la mort, la setmana passada a l’altura de Vinaixa, d’un borgenc de 20 anys. Era la quarta víctima mortal en els últims dos mesos a l’N-240. El govern “s’ha fixat com a màxima prioritat reduir el drama de l’accidentalitat, amb un model reeixit, que ha servit per disminuir significativament el nombre d’accidents mortals a Girona” des del 2013, va assenyalar ahir el conseller Rull a la sortida de la trobada. La bonificació del peatge de l’autopista AP-2 seria efectiva en el tram entre les Borges Blanques i Montblanc. Així, el preu s’abaratiria en un 50% per als camions que entrin i surtin en alguns d’aquests dos punts, i en un 42,5% per als vehicles pesats en trànsit.
El govern no fa extensives les prohibicions de circular els camions per l’N-240 entre les Borges Blanques i Lleida. En aquest tram, la conselleria defensa que la solució continua sent la duplicació de la carretera, atesa la llunyania de l’autopista i l’escassetat d’entrades i sortides de la mateixa autopista entre la capital de les Garrigues i Soses. “No podem prohibir als camions que circulin per aquí, perquè no tindrien accés als polígons i col·lapsaríem l’economia de la zona”, segons el conseller Rull. Els alcaldes van demanar ahir a Territori que, almenys, incentivi els camioners a continuar per l’autopista fins a Lleida, tot bonificant-los aquest tram. Una proposta que, durant la reunió, la Generalitat es va comprometre a estudiar.
La proposta es plantejarà aquest divendres a la Conca de Barberà, però segons el conseller els primers contactes amb l’Ajuntament de Montblanc i el Consell Comarcal “han estat positius”. Caldrà veure la reacció de les federacions de transportistes, que ahir no eren a la reunió. “No és una proposta tancada”, va remarcar Josep Rull.
LA FRASE
Fins a dos mil camions diaris anirien a l’autopista
El juny passat, els alcaldes i la conselleria del tram lleidatà van arribar a un primer consens per reclamar com a solució la duplicació de la via entre les Borges i Lleida. Els reiterats incompliments del ministeri respecte dels terminis compromesos per a aquesta obra, així com la dificultat de tenir-la enllestida a curt termini, han portat els alcaldes a reclamar també la gratuïtat de l’autopista. El conseller Rull va instar ahir Foment a avançar en el projecte de duplicació, del qual encara no s’han ni adjudicat els estudis tècnics. “Encara que l’AP-2 sigui lliure de peatge, és importantíssim incrementar la capacitat de l’N-240, duplicant-la, perquè és el mecanisme que ens permet accedir a molts polígons industrials.”
En una primera valoració sobre la proposta, el president del Consell Comarcal de les Garrigues, Antoni Villas, va afirmar: “L’única solució per a Juneda i les Borges és la duplicació, però sí que és bona per al sud de la comarca.” La mesura trauria de la via fins a dos mil camions al dia.