Infraestructures

Decepció pel nou traçat de l'eix de l'Ebre

L'alcalde de Tortosa ataca la Generalitat per haver desestimat les al·legacions de l'Ajuntament i dels veïns del Canalet

Ferran Bel va voler donar la seua versió de la reunió que va mantenir el 28 de desembre amb el director general de Carreteres, Jordi Follia, en què aquest va comunicar a l'alcalde la decisió del govern de desestimar les al·legacions de l'Ajuntament. En la mateixa trobada, Bel i Follia es van comprometre a mantenir «discreció» i a buscar una solució per l'afectació del traçat de la variant sobre el Pla de Sitges, a la pedania de Vinallop. El jaciment arqueològic és un bé cultural d'interès local, i calia desprotegir-lo. En concret, Bel va dir que ho consultaria amb la junta de portaveus, però també que no era partidari de la seua descatalogació, ja que la Generalitat no havia escoltat la demanda dels 21 regidors de Tortosa en el cas del Canalet. Així, en una conversa telefònica posterior, el 4 de gener, Follia hauria comunicat a Bel que havien trobat una solució, i que ja no calia que l'alcalde consultés la junta de portaveus per l'afectació sobre el jaciment.

Entre aquesta última conversa i ahir dimarts, quan El Punt va avançar en exclusiva la decisió de la Generalitat, Bel assegura que no ha tingut cap contacte més amb el director general de Carreteres, i que Política Territorial tampoc li ha comunicat cap decisió definitiva sobre el traçat. De fet, l'alcalde també va reiterar que, per la seua part, no s'havia trencat el pacte de silenci acordat amb Follia. Així, va acusar la Generalitat d'haver comès una «deslleialtat institucional», quan va valorar que la investigació periodística que El Punt va iniciar la setmana passada havia estat una «filtració» interessada del govern. En aquest sentit, Bel havia declinat fer cap valoració pública sobre el tema divendres passat. La realitat, però, és que l'Ajuntament també havia trencat la discreció pactada amb Follia. «No hem vist cap voluntat de rectificar per part del govern; però sobretot m'han sorprès i m'indignen les formes que han emprat», va assenyalar.

Concepte de municipi

A banda, l'alcalde va assegurar que encara no els havien comunicat quina és la solució que ha trobat Política Territorial per respectar les restes del Pla de Sitges. Però Bel va apuntar que seria «incomprensible» que es modifiqués un traçat per salvar un jaciment, i que no s'haja volgut rectificar la variant per evitar l'afectació sobre la zona urbana del Canalet. «Els interessos particulars dels veïns són legítims, però l'Ajuntament es mou per la concepció que tenim del municipi», va precisar. Bel va recordar que els 21 regidors de Tortosa van aprovar les al·legacions al traçat, i també les esmenes al nou pla territorial de les Terres de l'Ebre. «Si tots vam dir que la futura autovia és millor que vagi per un altre lloc, el que s'espera del govern del país és que escolten i que siguen receptius», va valorar Bel. «Però el pitjor de tot és que no els ha importat no haver fet res durant dos anys», va concloure l'alcalde. Segons Bel, ara el govern català es troba amb la urgència de fer veure que fan inversions a l'Ebre, després del compromís que el tripartit va adquirir amb el territori. «Ara el món s'acaba perquè vénen eleccions, però d'aquí al novembre faran molts d'anuncis i moltes rodes de premsa, però ni cinc de calaix», va lamentar Bel.

Un estudi de traçat global
Per la seua banda, el president de l'EMD de Jesús, Pere Panisello, va afirmar que «l'esperança» del poble i dels veïns del Canalet era que el govern accedís a modificar el traçat de la variant de Tortosa i Roquetes, un cop que al novembre es va comprometre a impulsar el desdoblament de tot l'eix de l'Ebre. Segons Panisello, seria més adient fer un estudi de traçat de tot el conjunt, de tota la futura autovia entre Alcanar i Lleida, que no pas fer-ho per trams i amb variants. «Si realment volen desdoblar tot l'eix de l'Ebre, caldria fer un estudi global», va remarcar Bel, que va advertir que a Vinallop la carretera no travessarà una zona inundable, però sí a Aldover. A més, tant Panisello com l'alcalde tortosí van recordar que la variant que ha dissenyat el govern no resol el punt negre dels talussos d'Aldover, mentre que la proposta de l'Ajuntament feia passar la nova carretera per dalt. Finalment, Bel va recordar que una part dels terrenys que la Generalitat hauria d'expropiar per fer la circumval·lació són urbans, i que el traçat del govern no s'ajusta a la reserva de terrenys prevista en el pla territorial. «Tampoc entenem que hagin passat molts mesos sense fer res, i que ara, com a resposta a la crisi i l'atur que ha agreujat el tancament de Lear, vulguen presentar aquesta inversió com una solució per a les Terres de l'Ebre», va concloure Panisello.

El govern ho confirma

LURDES MORESO

El director de Política Territorial a les Terres de l'Ebre, Antoni Sabaté, va confirmar ahir que el conseller Nadal validarà els pròxims dies el traçat de la variant de l'eix de l'Ebre a Tortosa, amb una resolució que desestima les al·legacions presentades per l'Ajuntament i pels veïns del Canalet. Amb tot, Sabaté va detallar que sí que es farà una modificació del traçat previst inicialment a Vinallop, per evitar el jaciment arqueològic del Pla de Sitges, que està catalogat com a bé cultural d'interès local. «Es respectarà el jaciment per evitar demanar a l'Ajuntament la seua descatalogació», va dir Sabaté. Una vegada resoltes les al·legacions al traçat de la variant, Política Territorial preveu que la redacció del projecte executiu i la licitació de l'obra es facin aquest 2010. També està previst que GISA encarregue aquest mes de gener l'estudi del desdoblament del traçat de la C-12 entre Aldover i Lleida.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.