La nevada complica les obres de la nova carretera d'Horta de Sant Joan
La inversió viària més important a l'Ebre, reoberta en part al setembre, ja havia d'estar acabada
«Aquests dies és millor pujar per Gandesa i Bot, perquè la carretera nova està per acabar i amb la nevada ha quedat molt malament», afirma un botiguer d'Horta de Sant Joan. De fet, explica que els veïns no entenen els retards que les obres han acumulat contínuament; ni tampoc que el tram entre Prat de Comte i Horta estiga obert al trànsit, tal com ha quedat després de la nevada. En realitat, la sensació general és que les obres no han avançat gaire des del setembre. Només hi ha feta una rotonda a l'entrada de Prat de Comte, però Política Territorial encara ha d'arranjar la travessera de la T-330 per aquest poble. Tot seguit, els conductors es troben amb un tram important en què encara no hi ha pintada la senyalització horitzontal. A més, hi ha alguns trams sense asfaltar que amb la neu i les pluges dels últims dies han esdevingut pistes cobertes de fang. A banda, continuen els tres semàfors que regulen el trànsit en els trams en què només hi ha un carril. Un d'aquestes trams més estrets discorre per l'antiga carretera, i el viaducte que s'ha construït sobre el riu Canaletes havia quedat completament cobert per la neu.
El tram entre Prat de Comte i Horta, de nou quilòmetres, havia estat tallat des del juliol del 2008 i és operatiu a partir del 4 de setembre del 2009, un mes després del previst inicialment. Aquell últim ajornament es va justificar perquè calia instal·lar unes barreres de seguretat. De fet, Política Territorial ja va advertir els alcaldes d'Horta i de Prat de Comte que les obres no estarien acabades del tot, però que la circulació seria compatible amb la finalització dels treballs. Així, es va reobrir la carretera perquè l'obra estava molt avançada, i per evitar que els veïns haguessen de fer una volta de 40 quilòmetres per arribar a l'eix de l'Ebre anant per Gandesa.
Una obra esperada i complicada
gustau morenoEl projecte de millora de les carreteres T-330, T-333 i N-230b, l'itinerari que connecta la població d'Horta de Sant Joan amb l'eix de l'Ebre, es va presentar en societat al maig del 2006. El projecte, molt reivindicat al territori, va ser rebut amb entusiasme en pobles com Arnes, Prat de Comte i Horta de Sant Joan, però també a la comarca veïna del Matarranya ja que millorava la seua connexió amb l'eix de l'Ebre, amb Tortosa i amb el litoral. A més, les obres suavitzarien els revolts, millorarien la seguretat del trànsit i escurçarien fins a dos quilòmetres el recorregut, de 22,7 quilòmetres. Les obres havien de començar a l'octubre del 2006, amb un cost de 42,3 milions d'euros i un termini d'execució de quatre anys. Però després es van adjudicar per 30 milions, si bé l'última xifra donada pel govern puja als 39 milions. En la primera fase dels treballs, entre l'octubre del 2006 i el juliol del 2008, es va millorar el tram entre l'eix de l'Ebre i Prat de Comte, suavitzant els revolts i millorant el traçat de les carreteres T-333 i N-230b. El primer tram, d'uns onze quilòmetres, es va obrir al trànsit el 30 de juny del 2008, però només deu dies després van tornar a tallar la carretera per iniciar les obres entre Prat de Comte i Horta. En la segona fase, Política Territorial va emprendre les obres de la T-330 fins a Horta de Sant Joan. Uns treballs que també es van veure afectats i endarrerits per l'incendi que va patir la població el juliol del 2009.