Infraestructures i serveis

Municipal

Girona vol fer pagar dos euros al dia per aparcar a la Copa

La modalitat d’“aparcament tou” s’aprovarà en el ple de dilluns però el govern diu que s’aplicarà quan hi hagi consens amb veïns i grups polítics

Serà tancat i vigilat, i hi haurà tarifa nocturna a meitat de preu

L’“aparcament tou” també s’estudiarà per a altres zones

Un any i vuit mesos després d’intentar-ho per primer cop i no sortir-se’n, l’equip de govern de Girona portarà al ple, dilluns que ve, la modalitat d’“aparcament tou” per implantar-la en llocs com ara la Copa, un dels aparcaments més grans i propers al centre de la ciutat. Aquest cop, la majoria absoluta consolidada pel pacte CiU-PSC farà que s’aprovi sense problemes, tot i que des del govern s’insisteix que es buscarà tant el consens polític com amb els veïns abans de començar a aplicar-ho. La idea és que l’aparcament situat entre els rius Ter i Onyar i la rotonda del pont de Pedret passi a ser un aparcament vigilat –amb barreres, càmeres i vigilants– que costi dos euros per vehicle i dia, i la meitat durant la nit. L’aparcament té 468 places i és molt utilitzat no només per veïns, sinó també per ciutadans de fora que venen a treballar a la ciutat els dies de cada dia, i per visitants i turistes, els caps de setmana i festius. L’Ajuntament, a més, ho estudiarà també per a altres zones de la ciutat.

Arguments del govern

El regidor de Mobilitat i Via Pública, Joan Alcalà, recorda que la modalitat d’“aparcament tou” està prevista en el pla de mobilitat, aprovat el 2014, amb l’objectiu d’afavorir l’ús de la bicicleta i del transport públic. Alcalà defensa que aquest tipus d’aparcaments és “dissuasiu” i evita que els ciutadans s’acostin al centre amb el cotxe. A més, considera que també és positiu per als veïns dels barris més propers (Barri Vell i Pedret) perquè hi haurà més mobilitat de vehicles i serà més fàcil trobar-hi lloc.

Un altre dels arguments és que serà un aparcament vigilat. La concessionària haurà d’instal·lar barreres, posar càmeres i contractar vigilància. La tarifa serà de dos euros per aparcar-hi fins a 24 hores i també es crearà, a petició del PSC, una tarifa nocturna d’un euro, en un horari encara per determinar. “El PSC ha plantejat aquesta alternativa per no castigar els veïns del barri i creiem que és una bona opció i no és cara”, diu Alcalà, que hi afegeix que estudiaran que els usuaris puguin tenir servei de Girocleta gratuït per anar al centre.

Recerca de consens

El regidor subratlla que no volen generar cap conflicte ni tampoc crear competència als aparcaments privats de la zona. En aquest sentit, assenyala que volen consensuar amb els veïns i la resta de grups polítics els detalls de la seva aplicació. “No discutim ara a quina zona s’ha d’aplicar, això ho hem de consensuar”, afirma, tot i que avisa que la mesura té sentit si s’aplica en un aparcament cèntric i gran i admet que la Copa “compleix tots els requisits”.

Després d’assolir el consens, l’Ajuntament haurà de convocar un concurs per adjudicar el servei. “Ja sabem que hi ha entitats interessades, com ara Mifas”, avança Alcalà.

LES XIFRES

2
euros al dia
per vehicle és la nova taxa d’“aparcament tou”, que el govern de Girona durà al ple dilluns que ve.
1
euro a la nit
serà la tarifa nocturna, que es crearà a petició del PSC. L’horari encara s’ha de determinar.
468
places
té l’aparcament de la Copa, situat entre els rius Ter i Onyar i la rotonda del pont de Pedret.

La mateixa mesura es va rebutjar a finals del 2015

El 19 d’octubre del 2015 l’equip de govern de CiU, liderat llavors per Carles Puigdemont, ja va dur al ple la proposta per instaurar una taxa d’estacionament de llarga durada (dos euros al dia per vehicle) en tres pàrquings de la ciutat, un dels quals era el de la Copa. La intenció era garantir més rotació i evitar que molts vehicles hi aparquessin durant dies. El govern de llavors, però, estava en minoria i, com que tots els grups de l’oposició s’hi van oposar, el canvi en l’ordenança va ser rebutjat. Des del govern es va recriminar als grups de l’oposició la falta de suport a una mesura que, se’ls va recordar, estava inclosa en el pla de mobilitat al qual van donar suport tots els grups que hi havia al ple el 2014.

Els altres dos aparcaments gratuïts que haurien resultat afectats per la instauració de pagament el 2015 eren el de la zona de Can Sarasa, davant de la Devesa, i el de la prolongació d’Emili Grahit. El primer es volia convertir en un aparcament de pagament per hores i, de fet, aquesta continua sent la intenció, ja que s’està pendent que es converteixi en zona verda. Es tracta de 222 noves places que faran augmentar un 43% el nombre d’aparcaments en aquest sistema al barri de la Devesa-Güell, on ja n’hi ha 520. Fa gairebé un any que es va anunciar que seria zona verda d’aparcament –amb la primera hora gratuïta els dies de mercat– però es volia consensuar amb els veïns. Pel que fa a l’aparcament de la prolongació d’Emili Grahit, on hi ha unes 150 places, la intenció el 2015 era aplicar-hi un “pagament tou”.

ERC-MES vol un pacte de ciutat per a l’accessibilitat

L.A

El grup d’ERC-MES a l’Ajuntament de Girona va anunciar ahir que presentaran una moció al ple de dilluns sobre la problemàtica de l’accessibilitat a la ciutat. “Proposem un pacte polític, tècnic i ciutadà a mitjà i a llarg termini per a l’eliminació de totes les barreres arquitectòniques de Girona”, va explicar la portaveu republicana, Maria Mercè Roca.

Concretament, el text de la moció demana que “es prevegi de manera aproximada la calendarització i els ritmes d’inversió necessaris per arribar a la fita d’una ciutat plenament accessible en diverses anualitats”. ERC-MES admet que cal una quantitat molt important de recursos –l’estimació pressupostària feta el 2013 era d’una inversió total de més de 18 milions– i, per això, demanen que s’actuï “gradualment i que se cerquin de manera activa recursos procedents d’altres administracions”.

Segons Roca, “es tracta de voluntat política”, i l’actual nivell d’inversió –70.000 euros el 2016 i 75.000 aquest any– és “totalment insuficient i manifesta que l’actual govern de Girona no concep la qüestió de l’accessibilitat com una prioritat”. En aquest sentit, va calcular que seguint l’actual nivell d’inversió es trigaria “diverses generacions” a aconseguir una ciutat plenament accessible, un fet que veu “inacceptable des del punt de vista que els gironins i gironines amb la mobilitat reduïda tenen el mateix dret que la resta a transitar per l’espai públic”.

Més enllà d’aquest gran pacte, ERC-MES instarà el govern a elaborar un pla d’actuació 2017-2019 per enllestir “les actuacions més prioritàries abans d’acabar aquest mandat, especialment aquelles relatives als punts més perillosos i també a les proposades per les entitats i la ciutadania”.

Per últim, la coalició proposarà també l’obertura d’una línia de subvencions per eliminar les barreres arquitectòniques en establiments i locals de Girona oberts al públic.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.