La nevada obliga a tallar el trànsit a la frontera i a l'eix transversal
A la tarda es van haver de tancar tant l'autopista com l'N-II, i la Jonquera va habilitar el pavelló per als conductors
La neu va fer acte de presència de manera general a tota la demarcació tret de la zona litoral, si bé en alguns llocs no va passar d'una simple enfarinada. Allà on va caure més fort va ser al Ripollès, la Garrotxa, la Selva interior i també el nord de l'Alt Empordà, amb el tall de carreteres com a principal conseqüència. Els grans afectats van ser els cotxes i camions que volien travessar la frontera, perquè a partir de mitja tarda es va tallar tant l'autopista com l'N-II. En el cas de l'AP-7, els Mossos ja la van tallar des del peatge de la Jonquera, mentre que a la banda de la Catalunya del Nord, les autoritats franceses també aturaven els camions abans que poguessin entrar a l'autopista. De fet, la decisió de tallar la via es va prendre inicialment des de França, on la nevada era més forta i en poblacions com el Voló hi havia gruixos de cinc centímetres de neu.
Pel que fa a l'N-II, la nevada que queia al Pertús va obligar a tallar la carretera en aquest punt, i la impossibilitat de travessar la frontera per cap d'aquests dos punts va obligar a habilitar el pavelló de la Jonquera per als conductors que havien quedat atrapats amb la nevada, si bé en el moment de tancar l'edició encara no hi havia gent. Segons va explicar l'alcalde, Jordi Cabezas, molts dels conductors van girar cua, d'altres van decidir fer nit a la Jonquera, emplenant els hotels, i altres es van esperar que obrissin la frontera. De fet, ja entrada la nit, aquestes carreteres continuaven tallades.
Tretze vies afectades
A part de l'AP-7 i l'N-II, hi va haver onze carreteres més afectades. La més important va ser l'eix, que es va tallar a partir de quarts de set de la tarda entre Vic i Santa Coloma de Farners, però també la de Gombrèn. A les carreteres entre Arbúcies i Sant Hilari Sacalm –la GI-550– i entre Arbúcies i Viladrau –la GI-543– era obligatori portar cadenes, com a la via entre Toses i Alp, l'N-260 a Puigcerdà i entre Vallfogona i Riudaura i la GI-501 a Agullana. La presència de neu i de gel també dificultava la conducció a la GI-501 a Sant Hilari, a la GI-524 a Santa Pau i a la C-37 entre Vic i Olot, i s'impedia el pas pel túnel de Bracons als camions.
Tot plegat va fer mobilitzar els diversos cossos de seguretat i les diferents administracions, i es va activar l'alerta màxima del pla d'emergències Neucat a tota la demarcació pel risc de més nevades tant per les que hi podria haver a la nit com a la matinada. El Departament de Política Territorial va enviar màquines llevaneus a diferents punts del Ripollès, la Garrotxa i la Selva.
Problemes a tot Europa
Aeroports tancats, retards i cancel·lacions de vols, carreteres i vies de tren tallades i problemes de subministrament elèctric són algunes de les conseqüències de l'onada de fred que afecta no només Catalunya, sinó també la resta de l'Estat i d'Europa. A Granada, ahir, hi va morir una dona de 76 anys en inundar-se casa seva, i a Màlaga es va haver de desallotjar una escola. A la Gran Bretanya, on ja fa dies que estan sota els efectes del fred, es van tancar aeroports i més de 2.000 escoles a Escòcia, Gal·les i el sud-est d'Anglaterra. A França hi ha hagut problemes per circular per les carreteres i retards en el TAV, i a Alemanya el sector del transport també és dels més afectats pel fred. Es calcula que ja hi han mort un mínim de nou indigents.
Afectacions a l'aeroport
El temporal que està afectant Europa va tornar a provocar incidències a l'aeroport de Girona, on ahir al migdia es va haver de cancel·lar el vol de Ryanair d'anada i tornada amb l'aeroport londinenc de Gatwick. Dimecres ja s'havien hagut de suspendre vols a Gatwick, Liverpool i Dublín per les inclemències meteorològiques a les illes britàniques. Els viatgers afectats van poder escollir entre que els tornessin l'import del bitllet o bé reservar bitllets en els vols previstos per avui a Gatwick –des de Girona o des d'altres ciutats d'origen– o bé volar en altres rutes amb destinació a Anglaterra, que és el que va triar la majoria. Les queixes les va provocar sobretot el retard amb què Ryanair va anunciar la cancel·lació dels vols.