Trànsit
Tallen el trànsit nocturn a la Pilastra a partir de dilluns
Territori afirma que la restricció a la carretera entre Montfullà i Bescanó s’allargarà, com a mínim, fins al desembre
S’amplia la calçada en uns tres metres
La restricció del trànsit nocturn s’allargarà com a mínim tres mesos
A partir de dilluns que ve a la nit, concretament, des de dos quarts d’onze fins a dos quarts de sis de la matinada, no es podrà passar amb vehicle per la carretera N-141e entre Montfullà i Bescanó. Les obres en aquest tram de carretera, en marxa des del març passat, obliguen ara a prendre aquesta mesura, que s’aplicarà cinc nits a la setmana: de la nit de diumenge a la de dijous (totes dues incloses). A més, i segons el Departament de Territori i Sostenibilitat, es preveu que aquesta restricció en el trànsit s’allargui, com a mínim, tres mesos.
L’horari del tall –que s’ha modificat respecte del que s’havia previst inicialment per facilitar el trasllat de les persones que treballen de nit a la zona i arran de la petició de cinc empreses– suposa que les persones que hagin de fer aquest tram de tot just 1,8 quilòmetres es vegin obligades a fer itineraris alternatius molt més llargs, com per exemple passar per Aiguaviva o Estanyol o les Serres, entre d’altres opcions, així com camins secundaris que coneixen els veïns dels municipis. Totes, vies secundàries i amb nombrosos revolts que no faciliten una conducció ràpida.
De fet, l’itinerari alternatiu per unir Girona o Salt amb Bescanó que proposa el departament passa per l’AP-7 o l’A-2, l’eix transversal i la C-63 (per Sant Martí Sapresa), per acabar a Anglès. Aquest recorregut suposa fer uns 40 quilòmetres i uns 35 minuts de trajecte per arribar a Bescanó des de Salt o Girona.
Més restriccions
Segons el Departament de Territori, a més, fora d’aquest horari de prohibició total de circulació de vehicles, els treballs a la carretera també poden originar altres restriccions a la zona, però, en cap cas, no suposaran el tall total de la carretera.
Les obres, que van començar el març passat i que van des de la primera intersecció de Montfullà fins al giratori d’entrada a Bescanó, consisteixen a eixamplar la calçada dels 6 o 6,5 metres actuals als 9 metres previstos i millorar el revolt de la Pilastra. També està projectat formar-hi una franja central zebrada perquè serveixi com a reforç de separació de sentits i també cunetes formigonades.
Obres fins a la primavera
Per poder eixamplar aquesta carretera, s’han de fer tasques d’excavació i execució de desmunts. El Departament de Territori calcula que els treballs finalitzaran la primavera de l’any que ve. Les obres en aquesta carretera, llargament reivindicades, tenen un pressupost de 3,5 milions d’euros. Una comissió de seguiment del projecte, integrada per tècnics de la constructora i de l’Ajuntament de Bescanó i representants de Protecció Civil, s’ha creat per seguir l’estat de les esperades obres. Es calcula que en aquesta carretera entre Montfullà i Bescanó hi circulen entre 8.500 i 13.500 vehicles diaris, alguns dels quals, de gran tonatge.
LES DATES
LES XIFRES
Treballs des de fa sis mesos
Les obres que es preveu que comencin aquesta setmana representen un dels punts forts del projecte que els últims sis mesos s’ha anat desenvolupant sense afectacions importants per als conductors de la zona, tot i que sovint s’hi han registrat algunes cues puntuals per treballs concrets. Durant aquest mig any, des que van començar les obres, al març, els operaris han centrat les tasques a desbrossar el bosc paral·lel al canal de reg cap a la depuradora de Bescanó, fent desaparèixer també l’antic camí que duia a la casa emblemàtica de Cal Gegant, de Bescanó. Allà també s’hi ha rebaixat el terreny de sota i s’ha reforçat la muntanya amb barnilles metàl·liques injectades al terreny. Ara s’està actuant al tram que va des de la benzinera fins a l’entrada de la Pilastra, per fer-hi un pont cobert, que ha de connectar la via verda amb la Clota d’en Font, que esdevindrà un parc d’esbarjo al costat de la carretera. Paral·lelament, s’està negociant per soterrar al màxim les línies elèctriques i de telefonia.
Prèviament a aquestes actuacions iniciades aquest any, ja el 2014 el Departament de Territori i Sostenibilitat va dur a terme obres de millora que van consistir en la formació de sobreamples i la millora de revolts i encreuaments a la carretera. Això ja va suposar una inversió d’1,7 milions.
Un cop finalitzin les obres, l’Ajuntament de Bescanó es mostra convençut que s’haurà posat fi a dos punts negres d’accidents de trànsit en l’anomenada “carretera de la vergonya”.
Un pas endavant en la variant d’Anglès
Ara que ja estan en marxa les obres de la Pilastra, continua pendent una altra de les prioritats d’aquest territori: que es posi a licitació la variant d’Anglès, una obra que ha de servir per descongestionar el centre d’Anglès dels camions de gran tonatge que ara hi passen quan enllacen amb l’eix transversal. De fet, el mes de juliol passat va sortir l’anunci de licitació del contracte de serveis per a l’assistència tècnica per a la redacció del projecte de millora general i condicionament d’aquesta variant des del punt quilomètric 38 de la C-63 fins al punt quilomètric 101 + 150 de l’N-141e (la mateixa “carretera de la vergonya”). Aquest contracte de redacció, al qual es van poder presentar ofertes fins a mitjan juliol i que estava previst que dimarts passat hi hagués l’obertura de pliques, té un pressupost de licitació de 103.600 euros. Actualment, i segons consta al web de la Generalitat, és un anunci en fase d’avaluació.
La d’Anglès no és l’única variant que reclamen els municipis per on passa l’anomenada “carretera de la vergonya”, ja que, des de fa temps, municipis com Amer i els de la vall d’Hostoles també reclamen que s’executin la resta de variants que històricament es demanen.