Infraestructures i serveis

ferrocarrils

Reclamen més freqüències de trens transfronterers

Els usuaris del tren a banda i banda de la frontera reclamen a les operadores Renfe i SNCF, i a les administracions, més coordinació dels serveis ferroviaris entre Portbou i Cervera

Els usuaris del tren de la costa a banda i banda de la frontera es tornen a mobilitzar per reclamar a les operadores –Renfe i SNCF–, i a les administracions respectives, que solucionin la incoherència dels serveis ferroviaris que no es coordinen entre Cervera (Rosselló) i Portbou (Alt Empordà). En un comunicat conjunt, les entitats Defensem el Tren de l’Empordà i l’associació d’usuaris del tren Perpinyà-Portbou (UTPP), amb el suport de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic, subratllen que a l’Estat francès s’estan plantejant polítiques que van en el sentit d’atendre aquestes reivindicacions del territori: aquest 24 de gener passat, a la regió d’Occitània, l’última reunió del Ceser (Consell Econòmic, Social i Mediambiental, organisme que determina els grans eixos de desenvolupament i estructuració al territori) va posar precisament sobre la taula la conveniència de les interconnexions ferroviàries transfrontereres.

De Perpinyà a Girona

El Ceser assenyala la conveniència d’articular un acord en el trajecte Perpinyà-Cervera-Portbou-Figueres-Girona per tal que tots els trens de la SNCF tinguin com a estació de finalització de la línia Portbou; en l’altre sentit, fer que els trens de les línies R11 i RG1 de Renfe-Rodalies tinguin com a finalització de la línia Cervera de la Marenda. Amb aquesta senzilla mesura (que ja fa anys que reclamen les entitats i no necessita cap nova infraestructura ja que les vies existeixen i només 1,5 km de via separen Cervera i Portbou), els dos pobles deixarien de ser dos culs-de-sac ferroviaris i les correspondències es multiplicarien. Segons les entitats, tot indica que el nou conveni que l’administració occitana firmarà amb SNCF al mes d’abril anirà en aquest sentit, i pot significar un pas decisiu cap a un servei ferroviari transfronterer com l’Euskotren transfronterer que ja existeix al País Basc. El sindicat francès CFDT també ha assenyalat la necessitat d’ampliar el trànsit amb els trens del Principat a Portbou (R11 i RG1) i a Puigcerdà (R3).

Poques combinacions

En el dia d’avui només hi ha cinc trens diaris entre Perpinyà i Portbou (el primer arriba a Portbou a les 11.45 h), i el Ceser assenyala que per tenir un servei regional prou atractiu caldria una oferta mínima de sis viatges al dia, incloent-hi almenys dos viatges d’anada i tornada, d’horaris de matí i de vespre. Amb els serveis actuals un usuari que surt de Perpinyà i vol visitar Girona amb el tren convencional només pot fer una estada a Girona de 3 hores i 10 minuts. Per les agrupacions d’usuaris, amb més combinacions les estacions centrals de Figueres i Girona es convertirien en una xarxa intermodal d’entrada a Catalunya i l’Estat espanyol, mentre Perpinyà es reforçaria com a porta d’accés a la xarxa intermodal de l’Estat francès i Europa.

Les entitats d’usuaris fan una “crida cívica” a millorar la col·laboració entre la SNCF i la regió d’Occitània i Renfe/Adif i la Generalitat, associant-hi els ajuntaments, consells comarcals i administracions per on passa la línia (de Perpinyà a Girona), per tal de vertebrar “un tren social, lleuger, convencional, transfronterer que contribuiria a millorar els sectors econòmics de l’espai transfronterer”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.