Infraestructures i serveis

L’ús de la Girocleta continua creixent en usuaris i viatges

La fan servir un 23% més de ciclistes i augmenten un 26% els viatges respecte al 2016

L’Ajuntament preveu fer dues noves estacions a Sant Ponç i Pont Major

Cada Girocleta ha tingut una mitjana de vuit usos diaris

L’ús de la Girocleta a la ciutat de Girona continua a l’alça. Durant el 2017 la van fer servir 2.875 persones, cosa que representa un increment d’un 23% respecte a l’any anterior. L’augment també ha quedat reflectit en la seva circulació, ja que durant el 2017 hi va haver 384.536 viatges, un 26% més que l’any 2016. Les dades les va fer públiques ahir al matí el tinent d’alcalde i regidor d’Urbanisme, Activitats, Mobilitat i Via Pública de l’Ajuntament de Girona, Joan Alcalà, que va presentar la memòria de la seva regidoria corresponent a l’any 2017. En aquesta memòria s’hi refereix la creació de tres noves estacions, que al llarg de l’any s’han anat instal·lant a Vista Alegre, al carrer Riu Freser i al carrer Joan Maragall. “Una va ser gràcies als pressupostos participatius”, destaca Alcalà, que es va mostrar satisfet perquè això demostra “que la gent s’implica en tot allò referent a la mobilitat”.

Globalment, el regidor reconeix que “cada any ens anem superant”. “Estem satisfets perquè aquelles actuacions per les quals vam fer una aposta decidida estan donant resultat”, afirma. Segons dades del 2017, hi ha disponibles 320 bicicletes, 504 aparcaments i 19 estacions. “Cada Girocleta té una mitjana de vuit usos diaris”, explica. Pel que fa al 2018, està previst que l’Ajuntament de Girona instal·li dues noves estacions al barri de Sant Ponç i al de Pont Major.

En aquest sentit, pel que fa a la xarxa de carril bici a la ciutat de Girona, actualment hi ha disponibles 36,64 quilòmetres de longitud. D’aquests, 14,51 són carril bici en vorera; 7,93 en calçada, i 6,14 en camí pedalable (un tram de camí o vorera on es pot anar amb bicicleta, tot i no haver estat pensat només per a aquest ús). En menys mesura, 4,90 quilòmetres de carril bici són compartits amb altres vehicles (l’anomenat sharrow); 2,22 són vorera compartida i 0,94 són carril bus-bici-taxi. El regidor Joan Alcalà va destacar ahir que durant el 2017 es van incrementar en 2,8 quilòmetres els trams de carril bici. Es tracta de la primera fase del projecte entre Pont Major i Campdorà, el tram del parc Central a l’avinguda Josep Tarradellas i el del carrer Nou a la travessia del Carril. L’evolució de trams de carril bici a la ciutat és destacada, ja que pràcticament s’ha doblat en sis anys. Si el 2012 a Girona hi havia un total de 20 quilòmetres, actualment n’hi ha prop de 37. I aquesta xifra s’incrementarà durant el 2018, ja que l’Ajuntament de Girona té previst connectar la ciutat amb Vilablareix a través d’un carril bici des de la plaça de Salt, que suposa poc més d’un quilòmetre. Segons el regidor Joan Alcalà, la dificultat de l’obra és en el giratori, que “s’haurà de salvar a través de pressupostos”. Al carrer del Carme s’hi farà mig quilòmetre fins ben bé arribar al cementiri. En aquest tram vehicles i bicicletes compartiran calçada a través de marques pintades a la carretera, els anomenats shadows. Es farà així perquè, segons el regidor, “hi ha molta dificultat perquè materialment no hi ha espai a la vorera per encabir un carril bici”. “Els vianants tenen preferència per les voreres, i s’han de sentir segurs, però alhora volem que els ciclistes puguin agafar la bici i sentir-se segurs”, conclou Alcalà. El del Carme és un projecte que ja es tenia previst durant el 2017 i que s’executarà finalment aquest any. Un altre dels carrils bici que hi ha pensats és el del pont de l’Aigua a Campdorà, que suposa una ampliació d’uns dos quilòmetres.

LES XIFRES

2.484
places
d’estacionament per a bicicletes hi ha actualment a la via pública a la ciutat de Girona.
160
Girocletes
hi havia el 25 de setembre del 2009, quan es va posar en marxa el servei. Actualment n’hi ha el doble.
968
altes
i 301 baixes hi ha hagut durant el 2017 en el servei de la Girocleta a la ciutat de Girona.

Mobilitat sostenible

L’Ajuntament de Girona va posar en marxa l’any passat els camins escolars segurs de l’escola de Domeny i l’escola Doctor Masmitjà. Així mateix, el consistori ha començat a redactar el camí escolar de l’escola Montjuïc, i s’ha aprovat inicialment la millora de l’accessibilitat al camí escolar de l’escola Annexa-Joan Puigbert. Aquest 2018 s’ha fixat en el punt de mira en els camins escolars de l’escola Joan Bruguera i l’escola Pla de Girona i s’hi començarà a treballar. Segons Joan Alcalà, una mostra de la implicació i l’aposta del consistori per la mobilitat escolar és el lideratge del projecte europeu School Chance, que va començar l’1 de gener del 2017 i que té com a objectiu intercanviar bones pràctiques relatives a la mobilitat independent dels escolars. El projecte està finançat per Interreg Europe. “Per a nosaltres és una prioritat incidir en la mobilitat sostenible i, sobretot, en els desplaçaments a peu, per això cada any treballem posant un èmfasi especial en els camins escolars segurs”, afirma.

La construcció a la ciutat de Girona “es desperta”

Òscar Pinilla

El sector de la construcció a la ciutat de Girona continua a l’alça. Ho demostren les darreres dades que també va fer públiques ahir el regidor d’Urbanisme, Joan Alcalà. Si tenim en compte l’evolució del pressupost de llicències concedides en el sector privat, en quatre anys la xifra s’ha més que doblat. Si el 2014 es van pressupostar uns 22,1 milions d’euros, l’any passat aquesta xifra va superar els 52,8 milions. De fet, des del 2015 no ha parat de créixer: llavors ho va fer fins a 36,2 milions i l’any següent (el 2016) va assolir els 46,4 milions d’euros. En aquest sentit, el 2017 es van atorgar 452 llicències d’obra menor i 350 d’obra major, i hi va haver 1.043 comunicacions. Del total de llicències atorgades, 25 eren d’obra de nova planta, amb un pressupost global de 22,2 milions d’euros. “Podem dir que finalment el sector es desperta”, va assegurar ahir Alcalà, que explica que els promotors són tant de la ciutat com grups inversors de fora, fonamentalment de Catalunya. “Girona és una ciutat que vam posar de moda, i la gent hi creu, és una ciutat molt activa, amb molta vida tant turística com cultural, i estem a 35 minuts de Barcelona”, diu.

Les obres municipals

En relació amb els projectes i obres promogudes des de l’Ajuntament de Girona l’any passat, cal destacar l’aprovació definitiva del PE Parc de les Pedreres; la modificació del projecte bàsic del pavelló esportiu de l’escola Cassià Costal; la reforma del pati de l’escola Eiximenis; la reparcel·lació i la tramitació de diversos instruments de gestió del PAU 116 Barcelona-Avellaneda-Clínica, o l’obra del carril bici al carrer de Santa Eugènia, des del carrer Nou fins a la travessia del Carril.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.