Una línia d'autobusos directes connectarà diàriament Vilanova i Vilafranca a partir de la primavera
Els dies feiners garantirà 14 viatges en cada sentit, 8 els dissabte i 5 els festius
Segons les previsions de la Generalitat, aquesta primavera començaran a funcionar els autobusos directes entre Vilanova i Vilafranca, una de les reivindicacions del territori que es materialitzarà properament per fer front al dèficit de transport públic entre les dues comarques. El regidor de Mobilitat de Vilanova i la Geltrú, Xavier Carbonell, ha explicat que l'increment d'autobusos serà del 60%, permetent així tenir bus entre Vilanova i Vilafranca els diumenges i dies festius, un servei que actualment no existeix.
La línia ofereix actualment nou viatges en cada sentit els dies feiners, uns viatges que fan parada a un bon grapat de municipis, nuclis i urbanitzacions del Garraf i l'Alt Penedès. Precisament això és el que fa el servei poc pràctic per als trànsits entre Vilanova i Vilafranca, ja que la durada de la ruta és de prop d'una hora i va un recorregut gairebé turístic entre les dues comarques. Ara, amb l'ampliació de la línia no es perdrà el servei per als nuclis i urbanitzacions, però es guanyaran viatges directes entre les dues ciutats, tot i que encara s'està negociant amb l'administració la possibilitat que Canyelles tingui la seva pròpia parada en aquests viatges directes. Així, a partir de la primavera, hi haurà fins a 14 viatges diaris entre Vilanova i Vilafranca els dies feines. Els dissabtes es passarà de tenir els tres viatges actuals a vuit i els dies festius es faran cinc viatges, un servei que actualment no es dóna.
El regidor de Mobilitat, Xavier Carbonell, reconeix que l'ampliació del servei no es correspon amb tot el que demanava el govern vilanoví, «però es tracta d'una proposta engrescadora». La millora pel que fa al servei actual és evident, però Carbonell considera que la major freqüència i el servei directe contribuirà que la demanda d'aquesta línia augmenti considerablement. En aquest sentit, per Xavier Carbonell el que és clar és que «quan s'hagin acabat les obres del desdoblament i funcioni la nova C-15, el transport públic entre Vilanova i Vilafranca s'haurà de tornar a millorar». I és que per al regidor de Mobilitat de Vilanova i la Geltrú, les administracions locals han «de treballar pel Penedès com a territori i una altra cosa és si s'ha de tenir o no una administració pròpia».
Una de les assignatures pendents en tema de transport públic, segons ha apuntat el regidor de Mobilitat, són les connexions per carretera amb el Baix Penedès. La línia intermunicipal que connecta Vilanova i el Vendrell funciona des de fa mols anys, però no és operativa els dies festius, i de moment no hi ha un compromís ferm per ampliar el servei. Malgrat això, el servei ferroviari de rodalies garanteix les comunicacions amb els municipis del Baix Penedès amb transport públic, un fet que no es dóna amb la comarca de l'Alt Penedès.
Més parades a Vilanova del bus interurbà
El govern de Vilanova i la Geltrú reclama a la Generalitat més parades de les línies intermunicipals per poder ampliar el nombre d'usuaris i facilitar la mobilitat interna a la ciutat. Una de les demandes té com a objectiu facilitar els desplaçaments al nou centre d'atenció primària de Baix a Mar als usuaris de les urbanitzacions del Prat de Vilanova i Santa Maria de Cubelles. Actualment, aquests dos nuclis disposen de transport públic gràcies a un acord amb la Generalitat que ha permès crear dues noves parades (a l'estació de trens i a la rambla Samà) dins de la línia del Vendrell. Així que els usuaris de l'ambulatori del Prat i Santa Maria han de baixar a la parada de l'estació per poder arribar al centre sanitari. La intenció del govern és que s'introdueixi un canvi en la ruta de la mateixa línia per crear una parada a la façana marítima, més aprop de l'ambulatori.
D'altra banda, pel que fa al servei de bus amb Barcelona, l'equip de govern també vol que disposi de noves parades a la ciutat, ja que actuament només para a l'estació de trens i es crea certa competència entre els dos serveis. El regidor de Mobilitat, Xavier Carbonell, ha explicat que després de diverses negociacions amb la Generalitat, hi ha el compromís que al llarg d'aquest any s'apliqui l'ampliació dels punts de sortida del bus directe cap a Barcelona. Les noves parades estarien situades al carrer del Doctor Zamenhof, a la ronda Ibèrica i al centre de la ciutat (rambla Samà). D'aquesta manera, l'usuari de transport públic es podrà plantejar si per proximitat li és més pràctic anar a Barcelona en autobús que en tren, ja que hi haurà parades repartides per diferents punts de la ciutat i s'evitaran probablement trànsits interns innecessaris.