Girona proposa a deu pobles fer un pla de mobilitat de l’àrea urbana
El comitè executiu de l’ATM tractarà dimarts d’aquesta proposta sorgida a la Taula de Mobilitat de la capital gironina
Ja se n’ha informat els ajuntaments implicats
Girona vol implicar deu municipis de la seva àrea urbana en l’elaboració conjunta del proper pla de mobilitat per tal d’establir un marc general comú. Aquesta aposta per la redacció d’un pla que no sigui només de ciutat sinó de tota l’àrea urbana va sorgir a l’última reunió de la Taula de Mobilitat de la capital gironina, a petició del regidor de Mobilitat, Joan Alcalà, i ja s’ha traslladat a l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Girona, que ho tractarà en el seu comitè executiu ordinari de dimarts que ve. Després d’aquesta reunió es preveu convocar-ne una altra amb tots els alcaldes implicats. Ara per ara, l’ATM els ha avisat a través d’una carta que hi ha aquesta proposta i que ja se’ls informarà dels passos següents. En concret, la carta s’ha enviat als alcaldes dels deu municipis que es vol que hi participin: Aiguaviva, Bescanó, Fornells de la Selva, Llambilles, Quart, Salt, Sant Gregori, Sant Julià de Ramis, Sarrià de Ter i Vilablareix. Alcalà afirma que ell ja ha parlat amb responsables de poblacions com ara Salt, Sarrià i Sant Julià i que “ho veuen bé”.
El regidor recorda que ells van fer el primer pla de mobilitat de la ciutat l’any 2014 i explica que “ara toca renovar-lo”, ja que solen tenir una vida de 5 o 6 anys, i creuen que “seria interessant” fer-lo comptant amb tota l’àrea urbana. “No té massa sentit que, depèn de quines coses toquem, no tinguem en compte l’àrea urbana. Necessàriament s’hi ha de veure implicada”, argumenta. De fet, Alcalà considera que també estaria bé que els deu ajuntaments entressin a formar part de la Taula de Mobilitat de Girona, on ja n’hi ha alguns, com ara els de Salt i Sarrià, que són els que hi són més actius. “Podrien aprofitar-se dels mitjans que tenim i nosaltres podríem aprofitar-nos de les seves idees”, assenyala.
En principi només Girona té l’obligació –per volum de població i pel fet de tenir transport públic– de tenir un pla de mobilitat, mentre que per a la resta de poblacions és “recomanable” però no obligatori. Alcalà considera que aquesta seria la manera perquè “els municipis del voltant tinguin un pla de mobilitat, que després cadascú pot adaptar segons el seu cas”.
Redefinir les línies de bus
Alcalà destaca que “és important la implicació de l’ATM” perquè “ells controlen tots els busos, tant els urbans com els interurbans”. En el cas dels urbans, a més, recorda que s’ha posat en marxa un grup de treball reduït per redefinir les línies actuals “concebudes fa 30 anys”, ja que cal adaptar el mapa del bus a les transformacions que hi ha hagut a la ciutat. “Abans, per exemple, no hi havia el pont de Fontajau ni el nou pont sobre el Ter”, remarca, i es pregunta “si cal que totes les línies passin pel centre”. El treball d’aquest grup es traslladarà després a la Taula de Mobilitat, que és qui farà el document final i aprovarà els canvis.
LA FRASE
Aparcaments, carrils bici i regulació dels patinets
A banda de les línies d’autobús, el regidor de Mobilitat de Girona, Joan Alcalà, assenyala que entre els temes que no té sentit que s’abordin sols com a ciutat hi ha, per exemple, els aparcaments dissuasius. “Es podrien fer en un municipi de l’àrea urbana i posar busos llançadora per entrar a la ciutat”, assenyala. També té clar que la futura ordenança dels anomenats “vehicles de mobilitat personal” (bàsicament, patinets elèctrics) s’ha de tractar amb els municipis veïns, com es va fer amb la del taxi.
Un tema que fa temps que ja s’estudia amb els pobles del voltant són els carrils bici. Alcalà assenyala que s’han pactat traçats amb Vilablareix i Sant Gregori perquè coincideixin en el canvi de terme municipal i els carrils bici tinguin continuïtat. En el cas de Sant Gregori, el regidor explica que s’acaba d’adjudicar el tram pendent, a la zona de la Nestlé, que unirà el carril bici actual de Domeny amb el de Sant Gregori.