Ferrocarrils de la Generalitat gestionarà el nou servei de rodalies a l’Aeroport
La connexió entrarà en funcionament a partir de 2022, un cop s’enllesteixi el nou ramal que està construint el Ministeri de Foment
El Govern català ha declarat el nou servei ferroviari d’accés a l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat com a servei de rodalies de Catalunya, l’ha declarat servei públic i n’ha atribuït la prestació a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). Aquest és el primer pas d’aquesta línia, que entrarà en funcionament un cop estigui enllestit el ramal ferroviari actualment en construcció per part d’Adif, empresa pública dependent del Ministeri de Foment.
Actualment, el Ministeri de Foment està executant les obres per a construir un nou ramal ferroviari, de 4,5 quilòmetres de longitud, des de l’estació del Prat de Llobregat fins a la terminal T1 de l’Aeroport. Aquesta actuació inclou la construcció de les noves estacions ferroviàries a la T1 i la T2, amb intercanvi amb la línia L9 del metro. La finalització de les obres està prevista per a l’any 2022.
El nou servei transcorrerà per vies de titularitat de l’Estat, des de l’estació de Sant Andreu Comtal fins a les terminals de l’aeroport. Una vegada dutes a terme les proves tècniques i de seguretat corresponents, es podrà establir un nou servei ferroviari entre la ciutat de Barcelona i l’Aeroport.
Malgrat que la titularitat de la infraestructura és del govern espanyol, el Govern català té la capacitat d’atribuir directament la gestió d’aquest nou servei a un ens o operador públic en virtut de les competències sobre línies de ferrocarril que discorrin totalment sobre territori català que li atorga l’Estatut d’Autonomia i per les competències transferides a la Generalitat del servei de transport de viatgers per ferrocarril de rodalies. És per això, que el Govern ha fet l’encàrrec a Ferrocarrils de la Generalitat perquè gestioni aquest nou servei.
Aquesta nova línia de rodalies representa diverses millores respecte de l’oferta actual: prestarà servei a totes dues terminals de l’Aeroport –actualment, s’atura només a la T2– i tindrà el doble de freqüència, amb un tren cada 15 minuts, quan en l’actualitat és de 30 minuts. Aquesta freqüència, a més, es podrà millorar en funció de les necessitats futures.