L’Euromed ja no s’atura a l’Ebre però els retards dels Talgo i Regionals marquen el primer dia del corredor ferroviari
Els usuaris exigeixen a Renfe que la nova infraestructura permeti recuperar els temps de trajecte del 2016
Resignació dels usuaris de Tarragona amb els nous horaris
A les Terres de l’Ebre, aquest primer dia de funcionament del nou corredor ferroviari ha estat marcat pels retards que han acumulat tots els trens Talgo i Regionals que s’han mantingut, però també perquè l’Euromed ja no s’atura a l’Aldea (Baix Ebre). Els usuaris insisteixen que la nova infraestructura ha de permetre recuperar els temps de viatge fins a Barcelona que hi havia el 2016, abans que s’oficialitzessin els constants retards. S’han reduït alguns minuts però anar en tren a la capital catalana segueix costant, de mitjana, més de dues hores i mitja. A l’exterior de l’estació de l’Aldea, set autobusos han esperat per si fallava alguna cosa i calia fer trasllats per carretera.
Situació a Tarragona
Els usuaris de Tarragona han rebut amb resignació els nous horaris de tren que s’han estrenat aquest dilluns amb la posada en marxa del nou tram del corredor mediterrani. A l’estació urbana ha quedat una franja sense servei d’una hora i mitja a mig matí per anar cap a Barcelona i els trens Euromed ja no s’aturen al centre de la ciutat, sinó que ho fan a l’estació del Camp de Tarragona. A més, s’ha creat una nova línia, l’R-17, que funciona com a tren llançadora entre Tarragona i PortAventura, per suplir el tancament de l’estació de Salou per als usuaris d’aquesta localitat. Un tren que, com havien alertat les plataformes ciutadanes, pràcticament no té passatgers.
L’entrada en funcionament del corredor mediterrani ha suposat canvis importants per a la mobilitat ferroviària de la ciutat de Tarragona. Canvis que els usuaris no perceben com a positius. Els trens de mitja distància que connecten la ciutat amb Barcelona i Tortosa han patit modificacions d’horaris. El més significatiu és el buit de trens que hi ha a mig matí. Si fins ara passaven trens cada 30 o 45 minuts, ara no hi ha cap comboi entre les 9:26 i les 10:56. I és clar, perdre el tren de les 9.26 implica una hora i mitja d’espera. És el que li ha passat a un turista uruguaià, que per pocs segons no hi ha pogut pujar. “M’han dit que el proper passava a menys cinc, però em pensava que es referia a les deu, i no a les onze”, ha comentat amb certa indignació i estupefacció.
Una altra conseqüència del nou nus ferroviari és que Tarragona s’ha quedat sense trens Euromed al centre de la ciutat. És l’única capital de demarcació sense aturada urbana de tot el corredor mediterrani. Ara, els passatgers s’han de desplaçar fins a la Secuita, a l’estació del Camp de Tarragona, per pujar-hi. Una situació que no els ha deixat contents. Mercè Cerveró és una de les tarragonines que des del primer dia ha començat a “patir” els inconvenients del canvi. Ha pujat a l’Euromed que ha sortit de Camp de Tarragona en direcció sud a les 7:51 hores. “És una mala passada per nosaltres, ens han fastiguejat. Visc al centre de Tarragona i fins ara podia anar a agafar el tren a peu. Ara he d’agafar el cotxe i pagar el pàrquing, que és excessivament car. Només ens queda callar i aguantar”, ha expressat. En el seu cas, l’estalvi de temps de trajecte per la nova infraestructura, “no compensa gens”. A més, segons ha dit, l’horari d’autobusos entre Tarragona i Camp de Tarragona “no està ajustat”.