L’Ebre perd dos de les quatre freqüències d’Avant entre Tortosa i Barcelona els caps de setmana
El Govern argumenta que l’ús “és ínfim” i Trens Dignes reivindica que “la demanda s’ha de crear amb un servei fiable”
Renfe i la Generalitat han acordat eliminar dos de les quatre freqüències del tren Avant, l’únic semi-ràpid des de Tortosa fins al Camp de Tarragona, durant els caps de setmana. Un mes després de posar en marxa aquest “servei singular” perquè les Terres de l’Ebre no quedessin desconnectades de l’alta velocitat, s’ha fet una primera revisió dels horaris i se suprimeix l’Avant entre Barcelona i Tortosa de dissabte a la tarda (18:30 hores) i el que anava de Tortosa a Barcelona diumenges al matí (06:20 hores). Segons fonts de Territori, la proposta l’ha fet Renfe i l’ha acceptada a la Generalitat perquè “el grau d’utilització era ínfim”.
L’1 de març estava prevista la revisió dels horaris provisionals que es van fixar amb la posada en marxa de la variant de Vandellòs, una nova planificació que ja va restar serveis ferroviaris a les Terres de l’Ebre. Amb el corredor ferroviari el territori perdia vuit freqüències diàries d’Euromed a canvi de dues freqüències, una al matí d’anada i una a la tarda de tornada, de trens Avant entre Tortosa i Barcelona. Aquest “servei singular” que evitava que l’Ebre es quedés sense connexió amb l’estació d’alta velocitat del Camp de Tarragona es va posar en marxa el 3 de febrer i un mes després, les dades d’ús no convencen.
Els dos trens que se suprimiran els caps de setmana tenien uns 10 usuaris de mitjana –ofereix 280 places-. Durant els dies laborables, usen l’Avant uns 65 viatgers al tren de les 06:20 hores cap a Barcelona, i uns 40 al comboi que torna de Barcelona a Tortosa. Fonts de Renfe assenyalen que la majoria d’aquests clients pugen al Camp de Tarragona i per tant, la pròxima revisió que es preveu dels horaris, prevista a mitjans del mes de març, millorarà les connexions de l’R-17 amb Barcelona. També des de Territori s’anuncien canvis als serveis ferroviaris, però sense concretar.
Des de Trens Dignes, consideren que l’argument de la demanda no és vàlid per prendre aquesta decisió. “Si no s’aconsegueix oferir un servei fiable, es dubta en usar-lo”. Aquests Avant han patit retards molts dies. “L’aposta de Renfe i la Generalitat no és precisament perquè les Terres de l’Ebre estiguin ben comunicades amb tren i és incomprensible”, ha apuntat el portaveu de la plataforma Josep Casadó. “La demanda s’ha de crear i en canvi, aquí se l’han carregat. Hi ha menys trens i menys fiables i la gent necessita arribar a hores determinades”, ha afegit.