Proposen un nom únic per a rodalies, regionals i FGC
Promoció del Transport Públic defensa que els viatgers s'orientarien millor si s'usés la R per als serveis interurbans de Renfe i FGC, la M per al metro i les línies urbanes de FGC i la T per al tramvia
Rodalies de Catalunya utilitza la lletra R per identificar tots els serveis de rodalies i regionals. Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) utilitza la L del metro per denominar les línies urbanes de Reina Elisenda, Avinguda del Tibidabo i Molí Nou; la S de suburbà per als serveis que van a Martorell, Can Ros, Olesa de Montserrat, Sabadell i Terrassa, i la R per als trens regionals que arriben fins a Manresa i Igualada, tot i que aquests serveis diferenciats van pels mateixos corredors del Vallès i el Llobregat –les tres denominacions diferencien entre serveis que tenen un destí i parades diferents. El metro de Barcelona usa la L per a totes les línies i el tramvia la T. Molts viatgers utilitzen cada dia més d'un d'aquests serveis com una única xarxa tot i la diversitat de denominacions. El costum facilita l'orientació. Però per a un usuari de fora de l'àrea metropolitana, el primer contacte amb la xarxa és laberíntic, excepte en el cas del metro i el tramvia. No hi ha cap plànol unificat amb tots els serveis, de manera que un viatger que vulgui anar a Abrera ha de saber que només trobarà informació del servei als plànols de FGC. Si es vol anar a Torredembarra, s'ha de saber que es tracta d'un servei regional de Renfe. Si busca les possibilitats de viatjar-hi a Renfe Rodalies no les trobarà. Contràriament, el viatger ha de saber que Montmeló és un destí de Renfe Rodalies, perquè si el busca a regional, tampoc no el trobarà. A l'andana de plaça de Catalunya, un viatger pot trobar-se amb la disjuntiva d'agafar el tren de la via 1 o el de la via 2 per anar a Martorell sense saber que un recorregut tardarà 30 minuts i l'altre, 54. “La quantitat d'equívocs diaris per part dels usuaris a la xarxa de Renfe és més gran del que seria raonable si la informació fos més simple i millor”, afirma Ricard Riol, president de la plataforma Promoció del Transport Públic (PTP), que fa al nou govern català una proposta per unificar la nomenclatura i el plànol de les quatre xarxes ferroviàries catalanes. La denominació R s'utilitzaria per a tots els serveis de rodalies i regionals, tant de Renfe com de Ferrocarrils –les línies de Manresa i Igualada. Les línies que comparteixen corredor d'accés a Barcelona, compartirien el primer número. Així, per exemple, les quatre regionals que van cap al sud en direcció Tortosa, Riba-roja d'Ebre i Lleida serien l'R11, l'R12, l'R13 i l'R14. L'entitat també proposa afegir darrere del nom de la línia, la S o la D, en cas dels trens semidirectes o directes, de cara al futur. La M de metro inclouria les línies de Ferrocarrils de Reina Elisenda, Avinguda del Tibidabo, Martorell, Sabadell i Terrassa.