Serveis

El Prat, a punt del rècord

L'aeroport de Barcelona tancarà l'any amb el màxim històric de 34 milions de passatgers si manté aquest mes de desembre el ritme de recuperació de tot l'any

L'empenta del baix cost li permet créixer un 17,8%

L'aeroport de Barcelona batrà enguany el seu rècord de passatgers i confirmarà que l'atractiu internacional de la ciutat i la demanda aèria del país són prou forts per haver pogut deixar endarrere l'ensopegada que ha suposat per a la instal·lació el primer bienni de la crisi financera internacional. Si fa no fa, el Prat tancarà el 2011 amb 34 milions de passatgers, i superarà en un milió el seu rècord històric del 2007, el darrer exercici abans de l'ensorrada econòmica que li va causar una caiguda en picat de trànsit durant dos anys consecutius.

L'expansió de l'aeroport barceloní durant l'inici de segle ha anat acompanyada de la reconversió del model aeri europeu, on les noves companyies de baix cost han passat a dominar el trànsit intern del continent i les aerolínies clàssiques s'han concentrat en el trànsit en xarxa per connectar Europa amb la resta del món, un esforç que ha obligat a les fusions d'Air France-KLM i Iberia i British Airways. El primer avís del canvi a Barcelona el donava la companyia de baix cost Easyjet en situar-se com la quarta en passatgers el 2002, però Iberia encara superava els 9 milions de clients i era hegemònica.

Per afrontar el salt cap als vols americans sobretot, Iberia abandonava el Prat per concentrar-se a Barajas. L'aparició de la catalana de baix cost Vueling, impulsada pel grup Planeta, amenaçava el mercat que Iberia encara tenia a Barcelona –el 2005 Vueling ja era la quarta aerolínia davant d'Easyjet. Iberia decidia entrar en tromba a competir pel baix cost barceloní amb Clickair i el 2007 ja superava Vueling. Era l'any en què l'aeroport assolia el seu rècord històric de passatgers, 32,8 milions.

L'ensopegada de la crisi suposava el 2008 una pèrdua del 8% de trànsit i coincidia amb el lideratge absolut del baix cost, dominat per Iberia a través del control majoritari de la nova Vueling, que absorbia Clickair. Després de dos anys de caiguda lliure de passatgers, la recuperació s'iniciava l'any passat i es confirma enguany fins al punt que el 2011 Barcelona tornarà a trencar el seu sostre històric – fins al novembre ha sumat 31,9 milions de passatgers, però, a un ritme superior de 2 milions mensuals, la previsió és que tanqui l'any amb uns històrics 34 milions.

El baix cost, l'amo

Això sí, la recuperació també arriba amb el baix cost. En un canvi d'estratègia a Catalunya pels alts costos del sector aeri, la líder europea del baix cost, Ryanair, aterrava al Prat l'any passat amb 740.000 passatgers i aquest any ja n'ha sumat 3,1 milions fins al novembre. Però, a més a més, Easyjet n'ha guanyat 300.000 respecte de l'any passat en espera de sumar els de desembre. La previsió és que també Vueling en guanyi uns centenars de milers mentre que les aerolínies clàssiques com Spanair, Air Europa o Iberia no ho tindran tan bé en conjunt. Si bé Spanair s'aproparà als 300.000 passatgers més respecte del 2010, Air Europa i Iberia ho tindran més difícil per superar l'exercici anterior. El baix cost ha vingut per quedar-se arreu però, mentre que a Barajas no amenaça l'hegemonia d'una Iberia que vola a tot el món, a Barcelona domina el trànsit i obstaculitza la difícil operació de convertir Spanair, amb vocació intercontinental, en l'aerolínia en xarxa de Catalunya.

LA XIFRA

14
milions
de passatgers sumen les principals companyies de baix cost, gairebé la meitat al Prat.

Alguaire, menys viatgers per al 2012

La Generalitat preveu que, l'any vinent, l'aeroport de Lleida-Alguaire rebi 43.000 passatgers. Un descens significatiu respecte dels 66.000 amb què tanca el 2011, un any marcat per la marxa de Vueling i Ryanair.

La taula estratègica d'impuls de l'aeroport, que es va reunir ahir, va decidir fer un gir a la política comercial i concentrar els esforços en els majoristes de viatges. “Tenir dos vols a Londres amb Ryanair ens costa un milió, mentre que amb els majoristes el cost és zero”, ha explicat Ricard Font, director general de Transports. Així, la prioritat és “apostar per ser un aeroport d'arribades per optimitzar recursos”, segons l'alcalde de Lleida, Àngel Ros. La nova política es visualitzarà dilluns vinent, amb l'arribada de 500 esquiadors britànics portats pel majorista Tomas Cook. La previsió és rebre'n 16.000 fins a principis d'abril, però amb la condició que hi hagi neu. La Generalitat intentarà obrir Alguaire al mercat rus, polonès, ucraïnès i escandinau i reforçar el britànic i l'irlandès.

Enguany, els costos d'explotació de l'aeroport lleidatà s'han retallat en mig milió, tot i l'ampliació de les instal·lacions. Per al 2012, la Generalitat hi mantindrà l'esforç inversor: 5 milions entre explotació i promoció. Això inclou l'ajut a Air Nostrum perquè voli durant tot l'any a Mallorca i, a l'estiu, a Menorca i Eivissa.

eva pomares



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.