INFRAESTRUCTURES
Endavant Cerdanya pateix pel futur del túnel del Cadí
En vista de la possibilitat que la Generalitat privatitzi la carretera, fan notar la importància que té per a l'economia local i en reclamen la gratuïtat
La formació política Endavant Cerdanya (EC) reclama a les administracions del territori que evitin la possible privatització del túnel del Cadí, un fet que, segons el seu parer, comportaria que els usuaris continuessin pagant durant molts més anys i, de retruc, greus conseqüències en l'economia de la comarca. Fent-se ressò dels rumors que indiquen que la Generalitat podria estar estudiant el traspàs de la infraestructura a una empresa privada, EC ha alertat: “La privatització d'aquest accés comportaria el retorn a 30 anys enrere i els ceretans sabem què suposa això.” Per EC, “deixar la clau de la porta” a una concessionària faria empitjorar la situació de la comarca, que ja pateix “clars símptomes de regressió”. “La nostra economia –descriuen– se sustenta quasi exclusivament en els serveis i en el turisme.”
L'avís d'aquesta formació coincideix amb l'entrada en vigor d'una normativa –més restrictiva que l'anterior– sobre l'obtenció de la gratuïtat en el peatge del túnel per als residents a la Cerdanya, l'Alt Urgell i el Berguedà. Ara, a la gent que demana passar gratis se li exigeixen més proves que abans per demostrar que realment tenen un domicili en aquestes comarques.
“Més car que volar a Londres”
Si no s'acredita que s'és resident en una de les tres comarques, cada cop que s'entra al túnel s'han de pagar 12,26 euros (la tarifa dels turismes), però s'ofereixen descomptes si s'hi circula amb freqüència. EC es queixa que, amb aquests preus l'eix Barcelona-Tolosa de Llenguadoc per Puigcerdà perd atractiu. A més, fa notar que en el mateix eix, al túnel de Pimorent (a la Cerdanya del nord) el pas costa només 5,30 euros. Aquesta, però, no és la comparació més significativa: anar i tornar de Barcelona a Puigcerdà és més car que alguns vols en avió des del Prat a Londres, París o Milà, asseguren.