Ultimàtum dels taxistes contra les furgonetes il·legals a l'aeroport
Els taxistes de Platja d'Aro denuncien que cada cop més hotels ofereixen transport sense regular, i els de Vilobí volen més controls
La Generalitat tramet una carta als establiments per recordar-los les “regles del joc” i farà inspeccions
Desenes de furgonetes d'hotels i càmpings carreguen i descarreguen turistes cada dia a l'aeroport de Vilobí, una pràctica que cada cop adopten més establiments i que, sumada a l'acció de taxistes clandestins o empreses foranes de lloguer de cotxes amb conductor, preocupa els professionals de la demarcació, que exigeixen més controls.
L'Agrupació de Taxistes Autònoms de Castell-Platja d'Aro i s'Agaró, per exemple, ha denunciat a la policia local del municipi la “competència deslleial” que suposen les furgonetes hoteleres. I el president del professionals de Vilobí, Josep Carreras, troba a faltar que la direcció de Transports de la Generalitat actuï. “Ens estem movent, però d'inspeccions no en veiem ni una”, es queixava.
El director general de Transports de la Generalitat, Ricard Font, entén el neguit dels professionals i explicava ahir que, d'acord amb Turisme, s'ha adreçat una carta a tots els establiments hotelers per “deixar clares les regles del joc”. Font va anunciar l'inici imminent d'“inspeccions aleatòries en tots els aeroports”, encarregades a la nova divisió de transport dels Mossos d'Esquadra. “Quan es detectin busos o taxis pirates s'actuarà amb tota la contundència”, garantia Font.
El president dels taxistes platjarencs, Fran Gálvez, admet que el trànsit de furgonetes no és un fenomen nou; “fa anys que passa, però cada cop més”, i s'han trobat que algun establiment –no vol dir noms– ja opera amb un parell de vehicles. Qüestionen, a més, el fet que els hotels cobren pel servei als turistes “però no tenen targeta de transport”, el document oficial per poder traslladar persones sense el qual la policia pot multar alguns dels taxistes pirates que amb la crisi han proliferat a l'aeroport.
Molt menys calaix
Carreras, per la seva banda, alertava que “el negoci està molt pitjor que l'any passat per aquestes dates, i aleshores hi havia molts menys vols de Ryanair”. I esmentava un altre exemple, una empresa gallega que lloga cotxes amb conductor i opera regularment a l'aeroport gironí durant la temporada alta. “En teoria no poden treballar a Catalunya, però a la pràctica ho fan”, explicava amb l'esperança que el nou distintiu autonòmic que s'acaba d'aprovar –un adhesiu que hauran de dur tots els cotxes de lloguer– faciliti la feina als Mossos. Si no, el president dels taxistes de Vilobí no descarta que tot plegat derivi en baralles o una plantada dels professionals del sector.
Un estira-i-arronsa amb acord transfronterer
La pugna del sector del taxi per tenir els il·legals a ratlla ha viscut diferents episodis a l'aeroport gironí. Primer va ser la guerra contra els conductors sense llicència, que Carreras va xifrar en una quarantena l'estiu passat. Però la polèmica més recent, entre col·legues de banda i banda de la frontera, es va saldar amb un acord transfronterer.
Els taxistes nord-catalans es van manifestar a l'abril a Perpinyà per l'enèsima sanció a un professional del Rosselló per haver transportat persones cap a Catalunya sense disposar de la targeta de transport. Al final, la direcció de Transports i Mobilitat va acordar una decisió salomònica perquè hi pogués haver serveis transfronterers sempre que quedés clar que un client amb noms i cognoms l'havia sol·licitat.
Pel que fa al servei prestat per furgonetes d'establiments, la solució legal implicaria donar-los d'alta llicències de transport. “Si els vehicles tenen targeta, poden prestar el servei amb normalitat, però si no, no”, resumia Font. En situacions irregulars, però, el director de Transport subratllava que “s'intenta evitar que un control deixi un grup de turistes immobilitzat sense poder arribar al seu vol, perquè tampoc tenen la culpa que els hagin enganyat”.
D'altra banda, la regidora de Turisme de Castell-Platja d'Aro, Imma Gelabert, instava ahir l'agrupació del poble a presentar una queixa formal a la policia local per poder parlar amb els establiments, però insistia que la potestat sancionadora és de la Policia de la Generalitat.