La crisi rebaixa el trànsit de Bracons però les Preses i Olot el pateixen els festius

Tres mesos després de l'obertura del túnel ja hi ha els primers contactes entre ajuntaments i entre entitats

Un cop s'ha superat l'efecte tafaner, el trànsit del túnel de Bracons s'ha estabilitzat entre 3.000 i 4.000 vehicles diaris comptant-hi els de les dues direccions i entre els 4.000 i els 5.000 els dies festius. Els dotze primers dies va registrar una mitjana de 5.390 vehicles diaris els dies laborables i de 9.266 els festius amb una punta el dilluns de Pasqua de més de 12.000 vehicles. Aquestes xifres van fer pensar que es feien realitat les previsions més pessimistes, i això era molt preocupant tenint en compte que les variants de Les Preses i Olot no estaran fetes fins d'aquí a uns tres anys com a molt aviat.

A Olot, segons les dades facilitades pel regidor de Mobilitat, Antoni Bach, de dilluns a dijous la mitjana de vehicles és de 3.600 i s'hi ha notat molt el volum de camions mitjans i furgonetes. Els caps de setmana és quan es nota més l'efecte Bracons. El divendres a la tarda i els dissabtes al matí puja a més de 4.000 però l'increment és sobretot dels que entren. Per contra, el diumenge a la tarda, es manté la xifra però pugen els que surten.

L'alcaldessa de les Preses, Esther Pagès, insisteix que hi ha moments del dia en què el trànsit entre semàfor i semàfor de la travessera és molt intens i els girs cap a l'esquerra són molt difícils. És a dir, que la mobilitat per accedir o sortir del poble és difícil i això és un problema per als veïns. «No voldríem caure en l'error de pensar que la variant ja no és tan necessària», ha indicat, tot reclamant que els dos traçats de la variant, per sota la plana o per sota la Marboleny, es posin a informació pública al més aviat possible. Probablement, serà al llarg d'aquest estiu. L'alcaldessa ha demanat que l'execució de la variant no quedi gaire desfasada respecte de la d'Olot.

El nombre de visitants d'Osona es dispara amb el túnel de Bracons

L'oficina de turisme d'Olot, amb seu a l'edifici de l'Hospici, ha tingut un increment d'un 270% del nombre de visitants de les comarques barcelonines respecte al maig de l'any passat, segons les dades que ha fet públiques la regidora de Promoció Econòmica, Fina Soler. Els visitants de les comarques d'Osona, sobretot, i els del Baget han estat clau en aquest increment i, per tant, també l'obertura del túnel de Bracons. L'any passat, amb el túnel encara sense entrar en servei, l'oficina va atendre 16 persones de la comarca d'Osona. Aquest any, fins al maig n'ha registrat 142. Cal tenir en compte que el túnel es va obrir el 3 d'abril passat. Els visitants del Bages, que amb el nou eix també tenen molt més a prop Olot i la Garrotxa, eren 19 el maig del 2008. Ara, han estat 57. També s'ha registrat un increment important, tot i que no tan significatiu, del nombre de persones que provenen de les comarques del Vallès Oriental i del Solsonès. Es tracta, majoritàriament, de visitants d'un dia que vénen a la comarca de la Garrotxa durant el cap de setmana.

De Sant Lluc al Ram

Els ajuntaments d'Olot i Vic van iniciar els contactes uns mesos abans de l'obertura del túnel de Bracons. Una delegació del consistori olotí amb regidors i tècnics municipals de diverses àrees, amb l'alcalde, Lluís Sacrest, al capdavant va fer una matinal amb els respectius homòlegs de Vic per veure les polítiques en què coincidien i els projectes que podien compartir. La primera col·laboració va consistir en la presència de Vic a la Fira de Sant Lluc i la d'Olot al Mercat del Ram de Vic. Els contactes hi van ser després amb l'Ajuntament de Torelló. La Generalitat ha impulsat també la millora de l'antic camí ral entre Olot i Vic, que promou una plataforma ciutadana. També ha començat a treballar el clúster carni i de les indústries auxiliars, la majoria de les dues comarques. I, finament, Sacrest ha entrat a la fundació de la Universitat de Vic.

Els mateixos clients

La primera iniciativa privada d'envergadura, que té però el suport dels ajuntaments d'Olot i de Vic, és la campanya de les entitats que aglutinen els botiguers de les dues capitals comarcals i els professionals agremiats a l'Associació d'Hostalatge de la Garrotxa per fomentar la mobilitat dels clients a banda i banda del túnel de Bracons. La campanya consisteix a rifar dos-cents premis entre els compradors que s'hauran de recollir o disfrutar a Vic o a Olot segons siguin de la Garrotxa o d'Osona, respectivament. El president dels comerciants vigatans, Jaume Soler, manté que això reforça la capitalitat conjunta de la Catalunya interior de les dues ciutats. La dels d'Olot, Mercè Soler, ha afirmat que tot plegat és un intent de donar a conèixer les dues comarques de manera conjunta i ha indicat que això és l'inici de moltes altres actuacions unitàries.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.