serveis
No troben biodièsel per al transport públic d'Olot i haurà d'anar amb dièsel
Les estacions més pròximes són Banyoles i Anglès, i s'ha hagut de refer la concessió
Per compensar, s'ha allargat fins a l'any 2025
A vegades, amb la bona voluntat no n'hi ha prou i les apostes més sostenibles des del punt de vista ambiental topen frontalment i malauradament amb la realitat. És el cas del transport públic d'Olot (TPO). La concessionària del servei no troba biodièsel a prop de la capital garrotxina i, per això, ha declinat usar aquest combustible i ha decidit proveir la flota de vehicles amb gasoil convencional. Enrere queda, doncs, l'intens debat generat en el ple d'Olot l'any 2007, quan es va aprovar l'actual concessió del servei; en aquell moment es van haver de desestimar els autocars que funcionen amb gas natural o electricitat per les dificultats d'abastament.
La realitat és que a Olot ara ja no hi ha cap benzinera que serveixi biodièsel i la més propera és a Banyoles o a Anglès. És veritat que n'hi ha a les Preses, però la continuïtat del servei no està garantida, segons ha explicat el regidor olotí encarregat del tema, Josep Ferrés. Això ha obligat el govern local, CiU i Rcat, a modificar la concessió d'acord amb l'adjudicatària, la Unió Temporal d'Empreses Teisa i Transports Públics Olivet SL, perquè això variarà els costos, però no en contra de les arques municipals.
Aquesta revisió inclou també allargar la concessió sis anys més i, així, de dotze passa a divuit i venç per tant l'any 2025. La decisió d'allargar la concessió ha estat avalada amb un estudi tècnic que assegura la vida amb qualitat dels vehicles fins al 2025. Amb la modificació de la concessió es preveu un estalvi acumulat de 564.000 euros.
Ferrés ha recordat que Olot no té l'obligació de tenir transport públic local, perquè no arriba als 50.000 habitants i hi ha afegit que l'organització del transport públic d'Olot té com a eix central el transport escolar.
El dèficit del 2011 del TPO va ser de 396.000 euros i el previst en un primer moment per aquest a any era de 408.000 euros. El pla de racionalització que s'està aplicant, però, a aquest servei rebaixarà aquesta quantitat als 373.000 euros.
La modificació s'ha aprovat en l'últim ple amb el vot favorable de tots els grups, que han remarcat la importància de fer campanyes de sensibilització ciutadana per incrementar l'ús del transport públic. Només ERC s'ha abstingut recordant que ja el 2007 va manifestar reticències sobre el servei en el debat dels carburants i de la motorització.
LA XIFRA
LA DATA
Un estalvi de 40 milions per any
Allargar la concessió fins al 2025 comporta per a l'Ajuntament d'Olot un estalvi de 40 milions d'euros anuals entre el 2013 i el 2019 i de 20 milions d'euros anuals en el període que va des del 2019 al 2025. Així, l'estalvi acumulat al final de la concessió és de 564 milions d'euros. La diferència està en un probable major cost de manteniment dels vehicles. Està previst que es repintin, que se'n canviï l'entapissat i que se'n remodelin els interiors. També hi ha la previsió de substituir les parts mecàniques més sensibles al desgast. El TPO registra un 61% de viatgers menys que la mitjana catalana, un 22% menys de quilòmetres, un 5% menys d'hores anuals, un 50% menys de passatgers per quilòmetre i un 48% menys de passatgers per hora que la mitjana catalana.