La Generalitat engegarà el 2014 dues línies de bus exprés a Girona
Les primeres de la demarcació seran Girona-Olot i Girona-Blanes
El servei serà en vehicles d'altes prestacions i amb prioritat de pas
L'any que ve es destinaran 10 milions a la xarxa gironina, un 4% més
El pressupost de la Generalitat per al 2014 preveu una inversió de 10 milions per a les xarxes d'autobusos de les comarques gironines, 400.000 euros més que aquest any (un 4,2% més). Aquest increment anirà bàsicament destinat a la creació de les primeres línies de bus exprés a la demarcació. Segons expliquen fonts del Departament de Territori i Sostenibilitat, que destaquen la prioritat que es dóna des de la Generalitat a la política en transports públics, les noves línies cobriran les rutes Girona-Olot i Girona-Blanes i la previsió és posar-les en funcionament a mitjan 2014.
La xarxa de busos exprés de la Generalitat, que va estrenar les primeres línies a finals del 2012, preveu un total de 40 línies a Catalunya –les que el 2011 van portar més viatgers–: dinou a Barcelona i set a cadascuna de les altres tres demarcacions. Actualment, ja n'hi ha sis en funcionament a la demarcació de Barcelona, que enllacen la capital catalana amb diverses poblacions del Vallès i amb Igualada.
Pel que fa a les set línies previstes a Girona, cal dir que, de fet, les dues que entraran en funcionament el 2014 són en realitat tres, ja que la ruta Girona-Blanes és la suma de Girona-Lloret i Lloret-Blanes. Pel que fa a la ruta Girona-Olot, cal destacar que també té Banyoles com a parada intermèdia. Quedaran pendents per a més endavant Girona-Palamós, Girona-Santa Coloma de Farners, Girona-l'Estartit i Figueres-Roses.
La principal característica d'aquest nou servei és, com el seu nom indica, la velocitat comercial alta; és a dir, trajectes de menor durada. Això s'aconsegueix amb poques parades i usant els carrils bus, i sobretot gràcies a la prioritat semafòrica bàsicament en els accessos a les ciutats: quan el bus s'acosta, el semàfor es posa verd. L'altre gran tret de la xarxa de busos expres és que els vehicles que s'utilitzen –un terç del cost dels quals l'assumeix la Generalitat (la resta, l'operador)– són d'última generació, poc contaminants i amb altes prestacions. A més de millores en la comoditat i l'accessibilitat, disposen, per exemple, de Wi-Fi. Altres característiques són unes parades funcionals i ben equipades amb informació en temps real, i una bona freqüència en hores punta, que encara no s'ha concretat en el cas de les noves línies gironines.
Rodalies es posarà en marxa el primer trimestre, amb un tren cada hora en cada sentit entre Blanes i Figueres
El govern destinarà l'any que ve 3.460.000 euros a la posada en marxa del servei de rodalies de Girona, que té previst engegar el primer trimestre del 2014, paral·lelament al de Tarragona, mentre que el de Lleida s'engegarà més cap a mitjan any que ve. Inclourà un tren cada hora entre Blanes i Figueres entre les sis del matí i les deu de la nit, i cada dues hores, entre Figueres i Portbou; la mateixa alta freqüència que estava prevista des que es va projectar el servei, que inicialment s'havia anunciat per a la primavera del 2012. Finalment es llançarà, doncs, gairebé dos anys després. Tot i el gran canvi per a la mobilitat ferroviària gironina que suposarà l'entrada en funcionament de tants nous trens diaris amb parada a totes les estacions, la intenció és no disminuir el nombre de trens regionals, que actualment són vuit en cada sentit. El que sí que caldrà, segurament, serà reajustar alguns horaris. El nou servei de rodalies de Girona, que es coordinarà amb la línia de tren del Maresme, inclourà les vint estacions del recorregut: Blanes, Tordera, Maçanet-Massanes, Sils, Caldes de Malavella, Riudellots, Fornells de la Selva, Girona, Celrà, Bordils-Juià, Flaçà, Sant Jordi Desvalls, Camallera, Sant Miquel de Fluvià, Vilamalla, Figueres, Vilajuïga, Llançà, Colera i Portbou.
Inversió a Roses, per millorar les instal·lacions dels vaixells de creuer, i a Palamós, per pavimentar el moll comercial
Els ports gironins s'enduen 2.840.000 euros del total de 5.930.000 pressupostats a tot Catalunya.
El port gironí que rebrà una inversió pública més alta és el de Roses, amb 1.180.000 euros. La majoria serà per millorar les instal·lacions destinades als vaixells de creuer. Així, es destinaran 400.000 euros a l'adequació del moll oest com a moll de grans eslores i vaixells de creuer i 200.000 a dragatges a la zona nàutica, que no és clar si serà perquè els vaixells de creuer que ara han d'amarrar a mitja badia puguin amarrar a port o bé només perquè puguin fondejar millor. També es preveu una partida de 380.000 euros per remodelar la zona interior del port esportiu.
Pel que fa a la resta de ports de la demarcació de Girona, destaquen en el pressupost per al 2014 de la Generalitat les partides destinades a la pavimentació del moll comercial i de la zona de venda de peix de Palamós (un total de 360.000 euros), a les remodelacions de les llotges de peix de Llançà (250.000) i l'Escala (200.000), a la renovació de les passarel·les del port esportiu de Blanes (200.000) i una dotació per al passeig marítim del Port de la Selva (100.000).
Vuit milions per mantenir carreteres
El pressupost de la Generalitat per al 2014 preveu una inversió d'uns vuit milions d'euros en conservació de carreteres a les comarques gironines, uns 700.000 euros més que el 2012 (un 9,6% més). Des de Territori i Sostenibilitat expliquen: “Ja que no es pot invertir en noves carreteres, volem fer segures les que ja existeixen amb un bon nivell de manteniment.” En la inversió comarcalitzada, destaquen els 1,3 milions que es destinaran al Gironès i els més de 800.000 tant al Pla de l'Estany com a l'Alt Empordà.
A banda del manteniment, la principal inversió en carreteres serà per a les millores de la seguretat viària a l'N-141e (la “carretera de la vergonya”). El projecte es va posar a licitació per 1,7 milions a l'octubre i s'ha d'adjudicar les pròximes setmanes perquè les obres han de començar al gener. El pressupost del 2014 preveu tres partides de 400.000 euros (una per a Anglès, una a Bescanó i una altra a les Planes).