La Generalitat encarrega un pla per millorar el transport amb bus al Penedès
L'estudi, que es presentarà l'abril vinent, pretén ampliar el servei i millorar la connexió amb el tren
El servei de transport públic per carretera a l'Alt Penedès és minoritari, sobretot als nuclis petits. La raó és la deficient comunicació que hi ha, la poca freqüència amb què passen els autocars i el fet que en la majoria de casos no cobreixen tots els nuclis petits i urbanitzacions dels pobles de la comarca. El Consell Comarcal de l'Alt Penedès fa temps que ha posat sobre la taula la necessitat de capgirar aquesta tendència, i reclama amb insistència una política decidida d'inversió que no s'oblidi dels nuclis petits. El director general del Transport Terrestre, Manel Villalante, va aprofitar ahir la visita que va fer a Subirats per estrenar la nova línia de bus entre aquest terme municipal i Sant Sadurní d'Anoia per anunciar que ja s'han adjudicat els treballs de redacció del pla de transport de viatgers per carretera de l'Alt Penedès i el Baix Penedès, i que es preveu que el març o l'abril de l'any que ve, com a molt tard, es presentin els resultats de l'estudi que «ha de garantir l'accés de tota la població als serveis essencials, la intermodalitat del transport i la coordinació dels horaris amb les línies de rodalies». Villalante, que va reconèixer que «aquesta és una de les inversions més desapercebudes de l'obra pública, però no menys important», va assegurar que la redacció dels plans comarcals es farà amb la col·laboració dels dos ens comarcals, de l'Alt Penedès i del Baix Penedès, i dels ajuntaments del territori, i que el començament de l'estudi s'emmarca en el pla d'actuació que preveu el pla de viatgers de Catalunya 2008-2012. A l'àrea metropolitana de Barcelona ja s'estan executant aquests plans comarcals i ja s'han començat a redactar i executar aquests estudis viaris en altres comarques, com ara els dos Pallars, el Baix Empordà i l'Alt Camp, amb la intenció d'anar «cosint» gradualment tot el territori. El responsable del Transport Terrestre va apuntar que al Garraf l'execució de les millores de transport comarcal es veuran abans ja que el pla ja és en la fase final. El Consell Comarcal del Garraf ja disposa de l'avantprojecte de l'estudi i actualment es troba en període d'al·legacions. El departament calcula que d'aquí a dos mesos es presentarà el text definitiu. L'avantprojecte del Garraf preveia la millora de l'actual freqüència de pas d'autobusos interurbans entre Vilanova i Vilafranca amb cinc vehicles més cada dia, però no va convèncer el govern local de Canyelles (PSC, CiU i ICV), que va demanar més parades. El president del Consell de l'Alt Penedès, Jordi Girona (PSC), va explicar ahir que abans de les vacances d'estiu es van iniciar els contactes amb el seu homòleg del Baix Penedès per preparar els treballs. Tots els plans de transport de viatgers s'executaran abans del 2012.
Dia «històric» per a Subirats
L'alcalde de Subirats, Antoni Soler (ERC), va qualificar d'«històric» el dia d'ahir per la inauguració de la nova línia de bus que unirà els nuclis petits de Subirats amb les estacions de Lavern, al seu terme, i de Sant Sadurní d'Anoia. Soler es mostrava «molt content però no satisfet del tot» perquè, amb la nova línia, dotze dels nuclis que té el terme municipal tindran connexió amb les estacions del tren fins a sis cops al dia, tres d'anada i tres de tornada. Fins ara només hi havia una línia de bus a Vilafranca que no connectava els nuclis i que només tenia una sortida i una tornada. Els nuclis que gaudiran del servei seran Can Cartró, Ca l'Avi, Can Batista, Can Bas, Lavern, Sant Pau d'Ordal, la Muntanya Rodona, Cantallops, el Pago, Ordal, Can Rossell i els Casots. El nou servei, que a partir de dilluns serà objecte d'una campanya de difusió, costarà 80.733 euros anualment que pagarà la Generalitat.