Nova línia d'autobús exprés entre Mataró i Sabadell
Està previst que entri en funcionament el 14 de setembre
Amb aquesta transformació, els autocars, que també passaran per Granollers, tindran una major freqüència de pas que l'actual
Una nova línia d'autobús exprés unirà de manera regular Mataró, Granollers i Sabadell. El nou servei, a càrrec del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, i batejat com a e13, està previst que entri en funcionament el 14 de setembre i connectarà les tres ciutats amb velocitat comercial alta i més freqüències de pas en hora punta. Així, la nova e13 oferirà 27 expedicions per sentit els dies feiners, i 16 per sentit els dissabtes feiners, diumenges i festius, i doblarà l'oferta actual i la triplicarà en alguns casos, com ara els dies feiners d'agost. Això permetrà comunicar aquestes ciutats amb serveis cada 30 minuts en hora punta. Aquesta nova línia e13 és la primera transversal en l'àmbit de la Regió Metropolitana de Barcelona, i comunica de manera directa les capitals de les comarques del Maresme, Vallès Oriental i Vallès Occidental. La línia, gestionada per Sagalés, formarà part del sistema tarifari integrat de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona, de manera que els usuaris es podran beneficiar dels avantatges de les targetes multiviatge existents. En el cas de Mataró, el servei tindrà 6 parades en punts com ara la Via Sèrgia, la Porta Laietana, la plaça Santa Anna, l'estació de tren, l'avinguda del Maresme (a l'altura del Tecnocampus) i al Sant Crist. Aquesta és la tretzena línia d'aquestes característiques que s'ha posat en funcionament dins la demarcació de Barcelona, i la dinovena a tot Catalunya (comptant la e4 Tarragona-Reus, que també s'estrena el 14 de setembre). A més de velocitat comercial alta, la línia incorpora altres millores en el servei, com ara informació en temps real a les parades principals, vehicles totalment accessibles per a persones amb mobilitat reduïda, premsa gratuïta a bord i servei de Wi-Fi. De fet, està previst que avui mateix se'n faci la presentació en societat amb la presència dels alcaldes de les tres poblacions per on passarà el nou servei exprés d'autobús.
Esperant el tren orbital
Aquesta nova línia d'autobús es posa en marxa mentre encara s'està estudiant un dels projectes de mobilitat que més cua està portant: el futur tren orbital que ha d'unir la capital del Maresme amb Vilanova i la Geltrú sense passar per Barcelona i enllaçant Vilafranca del Penedès, Martorell, Terrassa, Sabadell i Granollers. Aquest projecte comptava com a previsió amb 4.000 milions d'euros perquè fos una realitat el 2026. La proposta es va debatre extensament a Mataró pel daltabaix que significava una obra d'aquestes característiques. De fet, la ciutat d'una sola estació passa a tenir-ne fins a quatre: una al polígon del Pla d'en Boet; una altra al barri de Cerdanyola; la del parc Central, i finalment la de Rocafonda. A més, el 2010 el consistori va aprovar el pla urbanístic perquè es fes la reserva de sòl necessària per al futur traçat. Ara fa just un mes, la Generalitat va anunciar que revisarà de nou el traçat de la futura línia de tren a l'altura del municipi perquè afecti com menys millor la reserva agrícola de les Cinc Sénies. La proposta preveu que les vies s'acostin a la zona urbana de la ciutat per sota terra.