Infraestructures
L’Estat no té data per a l’obra de la terminal de Vilamalla
La Generalitat calcula que abans de l’estiu tindrà enllestit el projecte de la plataforma i demana que se signi com més aviat millor el conveni amb el govern espanyol per desencallar-lo
El secretari d’Infraestructures, Ricard Font, va avançar ahir que la Generalitat té previst enllestir abans de l’estiu el projecte de la terminal del Far-Vilamalla, però tot indica que l’execució d’aquesta infraestructura s’allargarà en el temps, ja que l’Estat encara no preveu l’execució de la seva part de l’obra. Així ho va dir el coordinador del corredor mediterrani, Joan Barios, en una conferència ahir al matí al Centre d’Infraestructures de Girona, en la qual va assegurar que aquesta obra “ni es descarta ni es confirma”.
Tant el president de la Cambra de Girona, Domènec Espadalé, com Ricard Font van demanar ahir que es fixin dates per al conveni amb l’Estat per poder tirar endavant el projecte, concretament Font va demanar “compromisos d’execució” i va recordar que hi ha importants empreses que han mostrat el seu interès a instal·lar-s’hi, com són la catalana Tradisa i l’alemanya Mosolf.
Barios es va limitar a assenyalar que Foment hi està treballant, però sense fixar dates. Barios també va afirmar que des de l’Estat es prioritza la connexió del Pertús perquè hi passin les mercaderies, mentre que l’estesa d’un tercer rail fins a Portbou no està programada. Per Barios, només si la via d’alta velocitat no pogués assumir-ho, es podria estudiar la implantació de l’ample internacional en el traçat del tren convencional. De totes maneres, un dels assistents a la conferència d’ahir va recordar a Barios que el pendent a la via d’alta velocitat fa que els combois de mercaderies hagin d’anar amb dues màquines, mentre que si es passés per Portbou amb una n’hi hauria prou.
La terminal es planteja com un punt adaptat amb vies d’ample ibèric i internacional des d’on es pugui facilitar la gestió de mercaderies entre camions i ferrocarrils. El document que està redactant la Generalitat inclou tant la part que ha de fer el govern català, com la que correspon a l’Estat. En el primer cas, es tracta d’adaptar vies per a trens de fins a 750 metres i, en el segon, un ramal d’un quilòmetre que ha d’allargar a via d’ample internacional fins a Vilamalla.
Durant la seva conferència a Girona, el coordinador del corredor mediterrani –que va ser nomenat fa gairebé un any pel govern espanyol–, també va recordar el recent anunci del baixador del TAV a l’aeroport, una infraestructura de la qual va dir que “continuarà creixent” i que “és imparable”.