Augmenta el trànsit a l’N-II malgrat les eternes obres
Tant el tram nord com el sud de la carretera acumulen retards i incompliments de terminis en les obres, però la densitat diària de vehicles no para de créixer
“Fa trenta anys que hi anem al darrere. És com l’obra de la seu”, afirmava fa uns dies qui ha estat durant més de 20 anys alcalde de Maçanet de la Selva, Antoni Guinó, que es coneix de dalt a baix les obres de l’N-II del tram de quatre quilòmetres que uneix Sils amb Maçanet. Un tram que, malgrat les obres, no deixa d’augmentar el volum de trànsit diari. En un any, per exemple, ha incrementat un 10% el nombre de vehicles que hi circulen al dia, que és de 24.988, segons les darreres dades de Foment. Una densitat de cotxes que, a mesura que s’acosta cap a Girona, on ja hi ha el tram desdoblat, és encara molt més gran, sobretot, a l’atura de Fornells, on ha registrat la xifra més alta: 46.131 vehicles comptabilitzats al dia, amb un creixement ininterromput des del 2014. “Des que l’autovia està feta fins a Sils, ja no he agafat més l’autopista”, reconeix Guinó, que està convençut que molts veïns d’aquests municipis fan el mateix i que confia que l’entrada nova a Maçanet des de Girona serà ja una realitat aquest estiu.
Per la resta encara s’haurà d’esperar, com a mínim, fins al 2019, que és quan l’Estat té fixat el termini per a l’acabament de l’obra d’ampliació del tram Maçanet-Sils. Les obres en aquest darrer tram, de 2,7 quilòmetres, Foment les té pressupostades en 21,29 milions d’euros. Molt a prop, el ministeri també té pressupostada en 13,79 milions les obres de l’enllaç de Vidreres amb l’N-II.
Una mica menys de temps, si és fa cas als mateixos terminis de Foment, serà el que s’haurà d’esperar per a l’acabament de les obres entre Medinyà i Orriols, que segons Foment han de finalitzar aquest mateix any. En aquest tram de 3,3 quilòmetres, que l’Estat té pressupostat en 11,86 milions, i tot i que les màquines hi continuen treballant, també s’ha detectat un increment del nombre de vehicles que diàriament hi circulen. En un any, del 2015 al 2016, va créixer un 4,13% la densitat del trànsit, fins a arribar a les darreres dades de 15.676 vehicles al dia. Un factor que segurament ha intervingut en aquest creixement és l’obertura del darrer enllaç amb l’AP-7, a Vilademuls, fet que origina que molts vehicles apostin per utilitzar la ronda de Girona fins a Vilademuls i, aquí, incorporar-se després a l’N-II.
LA XIFRA
Nova pròrroga a les rotondes de Pontós i Garrigàs
Un dels punts llargament reivindicats, sobretot per als veïns dels municipis afectats, són les interseccions a Pontós i Garrigàs. Des de fa anys, els habitants reclamen que es reordenin aquests encreuaments, que són causa de greus accidents de trànsit. Aquesta mateixa setmana, però, s’ha sabut que les obres de les rotondes a l’N-II per adequar les cruïlles de Pontós i Garrigàs no començaran, en el millor dels casos, abans de mitjan 2020. El projecte es va presentar als veïns dels municipis l’abril del 2013 i, tot i que poc després van aparèixer els rètols d’inici d’obres a peu de carretera, Foment ha confirmat que el projecte està aturat. El motiu, oficialment, és que l’empresa encarregada de construir les rotondes ha fet suspensió de pagaments.
Arran d’això, Foment ha decidit replantejar aquests treballs reagrupant-los en el projecte global de desdoblament del tram nord de l’N-II. Les previsions de Foment són que aquest projecte es pugui presentar a exposició pública aquest estiu per, a continuació, iniciar la tramitació, posar els treballs a licitació i atribuir la concessió de les obres. D’aquesta manera, tenint en compte els terminis que s’aniran sumant per cada un d’aquests passos, es preveu que l’execució podria començar en el millor dels casos a mitjan 2020. Si això es compleix, hauran passat deu anys des que es va iniciar la tramitació per dibuixar la futura traça de l’autovia A-2 en aquest tram nord de l’N-II.