La supressió del pas a nivell de Flaçà, inclosa en el pressupost de l’Estat
L’obra, llargament reivindicada per la població, es vol finançar amb els 29,5 milions que Adif destinarà per fer inversions a la xarxa de rodalies
L’Estat ha inclòs la supressió del pas a nivell de Flaçà dins el paquet d’inversions ferroviàries del projecte de pressupost per a aquest 2018. L’obra es vol finançar amb càrrec als 29,5 milions d’euros que l’empresa pública Adif destinarà per fer inversions a la xarxa de tren convencional de la demarcació. Segons recull el projecte de pressupost general de l’Estat (PGE), que dimarts va entrar al Congrés, Adif invertirà 56,54 milions d’euros a les comarques gironines. D’aquests, 29,51 corresponen a obres i projectes que es duran a terme a la xarxa de tren convencional. La resta d’inversions seran actuacions que es faran a la línia de l’alta velocitat. La supressió del pas a nivell de Flaçà és una obra que fa anys que el poble reivindica per eliminar la barrera que parteix el municipi en dos. El projecte, valorat en uns 5 milions d’euros, fa més d’una dècada que està redactat. L’any 2007, el Ministeri de Foment va arribar a posar les obres a licitació però d’aleshores ençà no hi havia hagut cap novetat. Els treballs han de permetre suprimir el pas a nivell construint un vial subterrani que creuï les vies per on circularan els cotxes i hi passaran els vianants. El govern espanyol ha anunciat ara la intenció de desencallar el projecte aquest 2018, tot i que de moment se’n desconeixen els detalls.
A més del pas a nivell de Flaçà, la llista d’inversions de l’Estat a la xarxa de rodalies inclou la renovació integral tant de la via com de la catenària entre les estacions de Maçanet de la Selva i Caldes de Malavella. En aquesta última, és previst construir-hi una nova subestació per subministrar energia als trens. Per últim, a Portbou, el govern espanyol preveu millorar l’accessibilitat a l’estació i rehabilitar diferents estructures metàl·liques de les instal·lacions ferroviàries. A més de les inversions que farà Adif, els PGE també recullen que Renfe destinarà 10,92 milions a la demarcació. D’altra banda, pel que fa a infraestructures viàries, el projecte dels PGE també recull una inversió addicional de 4,1 milions al tram de l’AP-7 que creua les comarques gironines. En aquest cas, a càrrec de la concessionària de l’autopista (Abertis). Per últim, el pressupost concreta que aquest 2018 Costes preveu invertir 1,76 milions al litoral gironí. D’aquests, 700.000 euros corresponen a actuacions per frenar la regressió de les platges i recuperar sistemes litorals. El milió i escaig restant són partides que han de permetre fer obres de conservació (per exemple, en dics i esculleres) o dur a terme estudis tècnics, entre d’altres.
LA XIFRA
LA DATA
1,9 milions per als camions que passen per l’AP-7
D’altra banda, dins del pressupost per a aquest 2018, l’Estat ha inclòs una partida d’1,9 milions destinada a bonificar els tràilers que no poden circular per l’N-II i que estan obligats a desviar-se per l’AP-7. Aquesta mesura, que el dia 19 farà cinc anys que va entrar en vigor, afecta els camions de quatre o més eixos i s’aplica en aquells trams on l’N-II encara no està desdoblada (és a dir, des de Fornells de la Selva fins a la Jonquera). En aquest cas, als camions que fan tot el tram per autopista se’ls bonifica un 35% del peatge. En el cas d’aquells camions que fan moviments interns, el percentatge augmenta fins al 50%. Aquests descomptes els assumeixen la concessionària de l’autopista, Abertis, el govern català i el govern espanyol.