Primer impuls al nou túnel ferroviari d'Horta per unir Barcelona i el Vallès
El govern posa a licitació l'estudi informatiu que ha de concretar-ne el traçat de 6 km travessant Collserola
L'objectiu de la nova infraestructura és descongestionar les xarxes viàries i ferroviàries actualment existents entre Barcelona i els municipis del Vallès que són a l'altra banda de Collserola. A les xarxes de tren de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) entre Barcelona i Sant Cugat i de rodalies entre Montcada i Barcelona, se n'hi afegirà una tercera que, com la de FGC, travessarà la serra de Collserola però per anar a parar al municipi de Cerdanyola del Vallès, a l'altura del Centre Tecnològic, fins a arribar a l'estació de la UAB. En total són prop de 6 quilòmetres de longitud, 2 dels quals, aproximadament, aniran subterranis sota la serra de Collserola. La boca sud barcelonina quedarà situada a la falda de la serra, concretament al barri d'Horta i a l'altura de les estacions de Valldaura i Canyelles, de la línia 3 del metro. El detall del traçat no es coneixerà fins d'aquí a uns deu mesos, que és el període de redacció de l'estudi informatiu i que ha de concretar quins són els millors traçat, dimensions i mètodes constructius d'aquest eix que proposa la Generalitat. L'estudi també incorpora l'anàlisi econòmica del projecte.
Aquesta nova infraestructura va quedar recollida en el Pla Nacional d'Infraestructures i en el pla territorial metropolità de Barcelona, aprovat inicialment. Per a un segon estudi, s'ha deixat la connexió del túnel d'Horta amb la xarxa de transport de Barcelona, ja que des de la Generalitat primer es vol portar a terme una enquesta, inclosa en el procés obert ahir, que determini els hàbits i les necessitats dels viatgers, així com els futurs fluxos que podria generar aquesta infraestructura. El resultat ha de servir per definir les millor alternatives per connectar la boca barcelonina del túnel d'Horta amb la xarxa del transport de Barcelona.
Un tren nou per a un nou tramvia
e.ansolaQuan el tren del túnel d'Horta entri en funcionament, ja estarà enllestida la xarxa del tramvia al Vallès Occidental, concretament el tram que ha de servir per unir els municipis de Montcada i Reixac amb Ripollet i Cerdanyola del Vallès. L'estudi informatiu d'aquest projecte es va posar a licitació la setmana passada i preveu un recorregut de deu quilòmetres que connectaria amb les quatre estacions de rodalies que actualment ja existeixen als municipis de Montcada i Cerdanyola, i amb l'estació de FGC a la UAB. En aquestes estacions és on s'instal·larien els intercanviadors entre el tramvia i el tren. A més a més, es preveuen altres parades fins a arribar a un màxim de 18 aturades al llarg de tot el recorregut, que serà de nova construcció.